Hindsholmskolen 2017 (Kerteminde)

  • skole

Hindsholmskolen 2017 (Kerteminde)

Hindsholmskolen ønskede mere bevægelse og leg på tværs af klassetrin. Det blev bl.a. til aktivitetspauser med leg, bevægelse og omsorg på tværs af klassetrin.

Skolen besluttede fra skoleåret 2017-18 at indføre to lange pauser hver dag, hvoraf den ene pause skulle indeholde struktureret leg, som elever i samarbejde med en lærer var ansvarlige for at planlægge for hinanden på kryds og tværs af klasse og årgange.

Eleverne får nu masser af frisk luft og motion
Udskolingen og alle medarbejdere har indledt skoleåret med at være på et DGI kursus sammen. En lærer blev valgt som koordinator for hver af skolens tre afdelinger. Nyt aktivitets-materiale blev indkøbt til alle tre afdelinger. Eleverne får nu både masser af frisk luft, lærer hinanden at kende på kryds og tværs, får motion og leget og grinet sammen. Samtidig har vi en 5. klasse tilknyttet et forskningsprojekt (FIFA Health) om netop sundhed, hvor eleverne undersøges og følges for at måle et før og et efter. Vi videndeler om dette projekt til gavn for alle klasser. I alle klasser er desuden trivselsindsatser valgt på baggrund af den seneste UVM’s trivselsundersøgelse. På tværs af skolerne i skolevæsnet arbejdes  med et tre-årigt projekt i læring og trivsel, hvis formål i år er, at involvere forældregruppen i endnu højere grad. Vi har netop afholdt to forældremøder om dette. I forhold til kost har alle klasser i indskolingen fra sidste år anlagt en meget stor køkkenhave, hvor de netop har høstet kartofler, rødbeder og grønkål og lavet mad af disse på vores udendørs bålplads.

Stort potentiale for læring og trivsel
Aktivitetspauserne er startet i år og skal evalueres, justeres og fortsætte, da vi allerede nu ser et stort potentiale for læring og trivsel i både struktur og indhold. Forskningsprojektet kører med 5. Klasse et halvt år. Det fælleskommunale Lærings- og Trivselsprojekt kører i tre år. Vores store køkkenhave er anlagt fordi livsduelighed er et af vores mål i alle livets aspekter, og de mest grundlæggende elementer af livsduelighed i vores samfund  som selv at lave et godt måltid mad af egne eller lokale råvarer desværre ofte erstattes af frysepizza eller take-away i en travl hverdag.

Livsduelighed, fællesskab og glæde
Gode råvarer giver vitaminer til leg og bevægelse, der igen giver røde kinder og venskaber på tværs af alder.  Livsduelighed, fællesskab og glæde sørger vi for at skabe på vores skole, hvor vi hver dag både nyder og bruger den smukke natur, skolen ligger i.

 

Skolens hjemmeside; http://hindsholmskolen.skoleporten.dk/sp

Senest opdateret den

23. februar 2021

af

Læs også

22.11.19
Publikumsprisen: Svartingedal Skole, Bornholms Regionskommune
Som det projekt, der fik mest opmærksomhed på Facebook, vinder Svartingedal Skole publikumsprisen ved DM i skoleudvikling 2019.
22.11.19
5. plads: Maglegårdsskolen, Gentofte Kommune
Maglegårdsskolen arbejder med FN’s 17 verdensmål, ud fra konkrete videnskabelige metoder, i børnehøjde.