Hvem vinder 50.000 kroner?

Hvem vinder 50.000 kroner?

Hvordan udvikler vi bedst vores fælles folkeskole? Det sætter Skole og Forældre for andet år fokus på med konkurrencen, DM i skoleudvikling. Tilmeldingen er lukket, og nu voterer juryen.

Har jeres skole opfundet en ny, smart måde at lave skole-hjem-samtaler på, som får flere forældre til at komme og udbyttet til at vokse? Arbejder I sammen med den lokale billedskole om billedkunst-undervisningen på mellemtrinnet? Eller har I udviklet en svedende god metode til at få de store elever til at bevæge sig 45 minutter om dagen?

Så kan andre skoler garanteret få glæde af jeres erfaringer. Dét er i hvert fald tanken bag den store konkurrence, DM i skoleudvikling, som Skole og Forældre har udskrevet sammen med Danske Skolelever og Søndagsavisen. Vinderskolen, der kåres i november, får 50.000 kroner, og i alt er der præmier for 100.000 kroner på spil.

DM i skoleudvikling - alle er vindere!
Tanken er, at alle skoler vinder, fordi de gode ideer og erfaringer bliver delt.

”Formålet med konkurrencen er videndeling. Gennem konkurrencen indsamler vi beskrivelser af udviklingsforløb, som vi efterfølgende vil formidle til alle skolerne i Danmark. På den måde skal DM i skoleudvikling stimulere og fremme en udviklingskultur på skolerne i Danmark, som har en positiv effekt for elevernes læring, dannelse og trivsel,” siger formand for Skole og Forældre, Mette With Hagensen.

Også Danske Skoleelever (DSE) håber på udvikling gennem erfaringsudveksling.

”Vi har i Danske Skoleelever besøgt over 90 procent af landets skoler i løbet af det seneste år (2015/2016), og vi har set mange gode eksempler på, at folkeskolen er under udvikling. DM i skoleudvikling omhandler de succeseksempler, som kan inspirere andre, derfor er vi med,” siger formand for DSE Jens Vase Poulsen.

Udviklingsforløbene vil blive gjort tilgængelige gennem beskrivelser på Skole og Forældres hjemmeside og Facebook, så andre skoler kan gå lige ind og hapse de gode ideer.

DM i skoleudvikling skal gavne hele skolen
Et udviklingsforløb er i konkurrencen defineret som en bevidst forandring af den måde, man gør tingene på i en bestemt tidsperiode, en måde at håndtere nye udfordringer på og/eller en ny måde at håndtere kendte udfordringer på.

”Udviklingsforløbet skal udvikle hele skolen, på tværs af lærerteam og gerne sammen med partnere som kommuner, andre skoler, virksomheder, foreninger eller lignende. Og så skal det kunne implementeres på andre skoler, fordi hele formålet jo er, at skolerne kan lære af hinanden,” fortæller Karin Garde Frandsen, projektleder i Skole og Forældre.

Forløbet, som en skole deltager med, skal være gennemført, og det vil blive vægtet højt i bedømmelsen, at det har haft en synlig virkning på elevernes læring og trivsel. Men ellers er der frit slag, på alle niveauer og inden for alle områder.

  • Alle folkeskoler i Danmark kan deltage.
  • Projekterne bedømmes blandt andet på, om de indeholder nytænkning, øger elevernes trivsel, dannelse og læring og kan implementeres på andre skoler.
  • I juryen sidder en bred vifte af interessenter, herunder repræsentanter fra Danmarks Lærerforening, BUPL, Skolelederforeningen, Børne- og Kulturchefforeningen og Undervisningsministeriets Læringskonsulenter.
  • Deadline for tilmelding var 06. oktober 2017. Vinderne afsløres 17. november ved Skole og Forældres landsmøde i Nyborg.
  • Den samlede præmiesum er 100.000 kr. Førstepræmien er på 50.000 kr.

Senest opdateret den

10. oktober 2017

af

Læs også

14.10.16
Pedersborg Skole (Sorø)
Miljøvægge - På Pedersborg Skole vil de forbedre klassemiljøet og hjælpe rengøringsassistenterne. Dette gør de ved, at eleverne 2 gange om dagen...
Folkeskole Højvangskolen
14.06.16
Højvangskolen (Aarhus)
Elevstyrede forældresamtaler - Højvangskolen ønsker at revitalisere skolehjemsamarbejdet ved elevstyrede forældresamtaler. Dette vil samtidig...