Nørre Vedby Skole og Børnehus 2017 (Guldborgsund)

Nørre Vedby Skole og Børnehus 2017 (Guldborgsund)

Motorik og indlæring – Nørre Vedby Skole & Børnehus. Skolen arbejder med et specifikt udviklingsforløb, hvor formålet er at forbedre og styrke de motorisk svage elever fra BH klasse til 3. klasse og derigennem styrke deres trivsel og indlæring. Forløbet sker i et samarbejde mellem det pædagogiske personale, lærerne og udvalgte elever fra de større klasser.

Videnskabelige undersøgelser viser, at de motorisk svage børn har en dårligere indlæring. Målrettet motorisk træningen hjælper på børnenes indlæring, samt deres generelle trivsel og selvværd, da de er sammen med ligestillede. Nørre Vedby Skole & Børnehus har derfor lavet et nyt udviklingsforløb hvor formålet er at forbedre og styrke de motorisk svage elever fra BH klasse til 3. klasse.

Forløbet sker i et samarbejde mellem pædagogisk personale, lærerne og de større elever. Selve projektet forløber i perioden fra den 1-10-2017 til 1-04-2018, og er tilrettelagt som i alt 45 minutter hver uge placeret i skolens bevægelsestid, så det ikke tager tid fra elevernes undervisning eller fritid.

Motorik er med til at styrke hjernen
Pædagogisk personale på skolen har i et samarbejde med Dansk Skolesport og DBU udviklet forløbet, der kombinerer erfaringer fra disse med Life Kinetik, som er en anden form for motorik, og udviklet af en tysk skiløber Felix Neureuther. Denne form for motorik giver bedre koncentration, mindre stress og bedre selvværd.

Lærerne fra de 4 indskolingsklasser har i samarbejde med pædagogisk personale udvalgt de 16 motorisk svage elever, der deltager i forløbet. Forældrene får et brev, hvor de skal sige ja til at børnene må deltage i forløbet. Elever fra de ældste klasser deltager i forløbet, så de mindre børn kan spejle sig i disse. Disse får samtidig under forløbet mulighed for at uddanne sig som junioridrætsledere via Dansk Skolesport. Andre skoler kan nemt implementere forløbet, der er fuldt beskrevet og ikke kræver større investeringer.

Når hele vejen rundt
Forløbet er nyskabende og inkluderer båder pædagogisk personale, lærer og elever samt har fokus på trivsel og indlæring. De store elever involveres og samtidig involveres andre aktører uden for skolen i projektet, og det kan let implementeres på andre skoler.

Senest opdateret den

6. oktober 2017

af

Læs også

skole
05.09.17
Skolen på Herredsåsen 2017 (Kalundborg)
Skolen på Herredsåsen knækker koden - fra digitale forbrugere til digitale skabere. Igennem et læringsforløb på 15 timer (for alle klasser fra 1.-9....
05.08.16
Danmark og Finland opnår de absolut højeste testresultater af alle lande
Danske drenge har det højeste testgennemsnit af alle landes drenge. Danske piger har det næsthøjeste testgennemsnit af alle landes piger. Kun finske...