Nørrebro Park Skole (København)

Nørrebro Park Skole (København)

Aktiv matematik - Nørrebro Park Skole har i samarbejde med Københavns Universitet sat fokus på, hvordan bevægelse kan være med til at fremme indlæringen i matematik.

Projektet gik ud på at måle, om kropslig aktivitet i forbindelse med matematikundervisningen har en effekt på læringen. Eleverne blev inddelt i tre grupper (klasser) og udsat for forskellige former for undervisning - en kontrolgruppe, hvor undervisningen foregik som normalt, en gruppe der arbejdede med finmotorik ved at lære matematik ved brug af Legoklodser og kubes, samt en gruppe der brugte fortrinsvis grovmotoriske aktiviteter, dvs. bevægelse af hele kroppen. Forsøget kørte over en periode på 8 uger. Eleverne for alle tre grupper blev testet før, under og efter forløbet. 

Bevægelse af hele kroppen fremmer indlæringen mest
Ved forsøgets afslutning skulle en test vise, hvor gode børnene var blevet til matematik, samt give et mere detaljeret billede af, hvilke egenskaber eleverne havde forbedret. Forsøget viste, at elever, der bevæger hele kroppen, mens de lærer matematik, simpelthen lærer bedre. 

Alle tre grupper blev udsat for en matematik-test med 50 spørgsmål, og testen viste, at gruppen der havde haft lego-matematik ikke havde forbedret sig mere end kontrolgruppen. Begge grupper gik frem med to rigtige svar. Gruppen, der havde haft grovmotoriske aktiviteter, havde dog forbedret sig mere og var gået frem med fire rigtige svar. 

De elever, der var involveret i gruppen med aktiv matematik forstod matematik bedre og oplevede, at matematik er sjovt. De er dermed blevet mere motiveret for at lære matematik.

Overraskende resultater 
Jacob Wienecke, lektor på institut for idræt og ernæring på KU, der har været ansvarlig for forsøget, er overrasket over resultatet:  

"Resultatet kommer lidt bag på mig, for hypotesen var jo, at det var bevægelsen i sig selv, underordnet om den var grovmotorisk eller finmotorisk, så jeg havde forventet at se lige stor fremgang begge steder."

Forsøget har været en øjenåbner 
Forløbet med Aktiv Matematik har været en "øjenåbner" i indskolingen for, hvor relativt nemt, det er at integrere bevægelse i undervisningen. Hele indskolingen er derfor gået sammen for at videndele og organisere fælles forståelse af "god matematikundervisning".

Vejledning til andre
Tilsvarende forløb kan implementeres på alle skoler, som en del af et almindeligt fagligt udviklingsarbejde. Dvs. i et samarbejde mellem lærere og ledelse.

Læs mere eller se videoer om projektet

Senest opdateret den

29. september 2016

af

Læs også

04.11.16
4. pladsen går til Grauballe skole (Silkeborg)
Grauballe skole får 4. pladsen for at inddrage ældre i et skolesamarbejde. Lokale ældre er en del af et nyskabende teamsamarbejde og kommer på den...
27.10.16
Vinderforløb 2016
Vinderne offentliggøres d. 18. november 2016