Robotter i Folkeskolen

Robotter i Folkeskolen

Begrundelser, visioner, faktisk brug og udfordringer i normalklasser.

I denne rapport præsenter vi resultaterne af et mini-projekt koblet til Technucationprojektet1 (2011-2015) med yderligere støtte fra Danmarks Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet. I forbindelse med Technucations forskning, og vores øvrige forskning i robotter som fremtidsteknologi, bliver vi opmærksomme på, at mange skoler enten har lånt eller købt robotter i uddannelsesøjemed.

I vores empiriske nedslag har vi undersøgt hvilke intentioner ledelser, ITvejledere og lærere, der står som initiativtagere til robotter til skolerne, har versus den faktiske brug af robotter i undervisningen.

Gennem disse nedslag har vi identificeret variation i den måde anskaffelsen af robotter begrundes på ude på skolerne, men grundlæggende kan vi pege på følgende italesatte begrundelser:

  1. Flere lærere begrunder brugen af robotter med henvisning til, at de motiverer eleverne og giver succesoplevelser.
  2. Robotbrug begrundes også med at det øger elevernes teknologiske forståelse og forbereder dem til en forventet fremtid.
  3. Robotter antages at kunne gøre en forskel og give ny selvtillid til særlige grupper af elever – bl.a. de elever vi hører betegnet som ’gøre-elever’, det vil sige handlingsorienterede individer.
  4. Flere skoleledere begrunder anskaffelsen af robotter med henvisning til fremtidens arbejdsmarked.
  5. Det er en ny måde at fremvise skoler som innovative på.

Læs hele rapporten her

Senest opdateret den

4. oktober 2023

af

Læs også

22.11.19
Publikumsprisen: Svartingedal Skole, Bornholms Regionskommune
Som det projekt, der fik mest opmærksomhed på Facebook, vinder Svartingedal Skole publikumsprisen ved DM i skoleudvikling 2019.
22.11.19
5. plads: Maglegårdsskolen, Gentofte Kommune
Maglegårdsskolen arbejder med FN’s 17 verdensmål, ud fra konkrete videnskabelige metoder, i børnehøjde.