Trekronerskolen 2018 (Roskilde)

  • Skolerum

Trekronerskolen 2018 (Roskilde)

Skøn Skole er et projekt der løber over 6 skoledage, hvor eleverne nytænker og designer et område på Trekronerskolen fx deres klasseværelse eller fællesareal. Forløbet udgør en læringsproces, der kombinerer faglig viden med praksis, samarbejde og kreativitet. På Trekronerskolen gav forløbet nyt liv til et trist fællesrum, og i dag bruges rummet flittigt både i pauser og til samarbejde i timerne.

Via Skøn Skole som er en landsdækkende, non-profit forening, fik Trekronerskolen mulighed for at gøre noget ved et trist fællesrum. Fællesrummet var uinspirerende, rodet, dårligt oplyst, dårlig akustik og ingen havde lyst til at tage ansvar for lokalet. Rummet var et gammelt møderum, men stod nu til rådighed for 8. årgang (fire klasser). Trekronerskolens elever efterlyste et sted, hvor de kunne være sammen på tværs af klasserne i pauserne, et sted hvor de kunne tale - og hygge sig sammen. 
 

Vi lærere manglede et sted hvor vi trygt kunne sende eleverne hen og arbejde i grupper i timerne uden at være bange for, at det gik op i hat og briller.

Inden vi gik i gang med projektet, var vores mål, at forbedre de fysiske rammer, forbedre fællesskabet samt arbejde med kreativitet & samarbejde. Nu hvor vi er blevet færdige med rummet og det er taget i brug, er det tydeligt at se, at vi er kommet i mål med vores tre punkter. Rummet er fyldt med elever både i pauser og i timerne.

Fra beskidt og rodet til lyst og lækkert
Tidligere kunne der kun være én gruppe af gangen, der arbejdede derinde i timerne på grund af den dårlige akustik. Rummet blev efterladt beskidt og rodet. Det blev slet ikke brugt i pauserne, da rummet var låst af. Nu kan der i timerne sidde 4-5 grupper samtidig og arbejde. Der er blevet lyst derinde, da dobbeltdøren ind til rummet er taget af, så lyset kommer fra to sider nu. Det gør samtidig, at vi lærere også tydeligere kan se, hvad der foregår i fællesrummet. 

Vi brugte en dobbeltribbe, der er med til at give hygge og afskærmning, men den kan også bruges til bl.a. armhævninger. En kæmpe sofa der både bruges til nærvær og hygge, men også giver plads til at en stor gruppe af elever kan arbejde sammen, er kernen i hele rummet.

Eleverne lavede også et dynamisk arbejdsbord, hvor man selv kan bestemme om man vil stå op eller sidde på barstole. Rummet indeholder også et almindeligt rundt bord, hvis eleverne ønsker en mere traditionel arbejdsform. Væggene og mønstrene er malet i farver ønsket af eleverne. Rummet er kommet til at hænge sammen og det indbyder til hygge og samarbejde.

Faciliteret af en indretningskonsulent fra Skøn Skole
Selve projektet forløb over 6 sammenhængende skoledage (torsdag-fredag samt mandag til torsdag), og blev faciliteret af en indretningskonsulent fra Skøn Skole.

  • Dag 1 var til analyse, behov, muligheder/begrænsninger, ideer samt beslutninger.
  • Dag 2 var til planlægning, udregninger og indkøbslister.
  • Dag 3 var til indkøb og klargøring af lokale.
  • Dag 4-5 var til praktisk arbejde.
  • Dag 6 var til afslutning, oprydning og fernisering. I projektet var der brug for mange forskellige kompetencer, og eleverne kunne bruge nogle af deres faglige færdigheder i praksis.

I alt deltog 32 elever fra 8. årgang. Vi havde desuden en pressegruppe kørende samtidig, der havde kontakt til lokalaviser, tv, arrangerede fernisering, skrev artikler og lavede video indslag. På dag 4 og 5, som var de praktiske dage, var vi meget heldige at få hjælp udefra – gennem Skøn Skoles sammenarbejdspatnere Silvan og IST. De stillede med ”gør det selv” folk, som hjalp med at bygge møblerne og sy betræk til puder og madrasser. IST finansierede også Skøn Skole konsulenten. Vi havde også hjælp af en enkelt forælder, da symaskinerne drillede.

Nye rammer for samvær og trivsel
Det var en travl uge, med fokus på opgaven og målet. I processen med at nå dertil blev det tydeligt, hvor vigtigt det er at kunne kommunikere og samarbejde godt. Det har helt klart styrket fællesskabet at have et fælles mål og arbejde sammen og se hinanden på nye måder. Men også efterfølgende har det skabt rammen for samvær og trivsel i rare omgivelser.

På de seks dage fik vi anvendt den læring, som indtil nu mest har været teoretisk. Vi har haft diskussioner om farver og former, mål og holdbarhed, grundighed og godt nok. Vi har været innovative og tilført vores fællesrum værdi. Vi er meget stolte over resultatet, og det er en daglig fornøjelse at komme ind i rummet og mærke den summen af energi, der er i både pauser og timer. Ingen ville have kunnet forestille sig hvilken forandring rummet ville overgå til, når man så rummet inden vi gik i gang. 

Læringen i forløbet og processen samt den erfaring eleverne har fået gennem opgaverne er interessant – eleverne har fået øjenene op for nye kompetencer og mærket, hvad man kan opnå i fællesskab og med en stor indsats. Hvis Trekronerskolen vinder, vil de bruge pengene på et nyt Skøn Skole projekt, så endnu flere elever kan få den samme oplevelse og erfaring med kreativitet, samarbejde og innovation.

Se også elevrapportagen: Sved på panden og pensel i hånden

 

 

Senest opdateret den

27. september 2018

af

kgf

Læs også

30.01.18
Læring i virkeligheden
Praksisnære undervisningsnetværk til styrkelse af folkeskoleelevers interesse for klima og naturfag
05.08.16
Skoleudvikling i USA
NYC iSchool is dedicated to equipping students with the skills necessary for success and leadership in the 21st century.