Bavnehøjskolen (2) 2017 (Favrskov)

Bavnehøjskolen (2) 2017 (Favrskov)

Innovationsdidaktik på Bavnehøjskolen i Hadsten. På Bavnehøjskolen i Hadsten arbejder de med at udvikle en innovativ, problemorienteret og praksisnær didaktik. Gennem arbejde med LEGO, robotter, STEM-forløb, samarbejde med folkebibliotek og kodning får de eleverne til at bruge og udvikle deres viden, færdigheder og kompetencer til at løse problemstillinger.

Innovationsdidaktik ser vi som et fokus på både at udvikle didaktik og samtidig bringe problemløsning eller innovation ind i undervisningen. Vi har på skolen en ”innovationsvejleder”, der igangsætter og koordinerer. Vi har fået en bevilling fra Slots- og Kulturstyrelsen til at udvikle en innovationsdidaktik, og det er vi i fuld gang med. Forløbet afsluttes i 2018.

Vi arbejder specielt i indskolingen meget med LEGO og STEM-forløbene som en del af den varierede skoledag, og på mellemtrinnet er der fokus på samarbejde og projekter gennem vores alternative tirsdag og vores praktisk-musiske fag.

Innovationsdag og skolebesøg

Vi har også haft en innovationsdag for hele skolen. Vi havde oplæg af Jon Bille (https://www.computerworld.dk/forfatter/9243), der startede med at holde oplæg for hele indskolingen – både elever og medarbejdere, derefter tilsvarende på mellemtrinnet og om eftermiddagen oplæg for interesserede medarbejdere og forældre fra hele kommunen. Vi har besøgt ”Den internationale skole” i Billund for at få inspiration, Mellervangskolen i Aalborg og har indskolingsklasser, der er på besøg i LEGO-House. Vi samarbejder med folkebiblioteket i Hadsten, hvor vi har lavet udstillinger, præsenteret boganmeldelser, lavet højtlæsning for børnehaver og arbejdet med et kube/bi-tema i forbindelse med Kulturby Aarhus.

Åben og kreativ opgaveløsning

Vi laver forløb rundt omkring på skolen i de forskellige klasser og trin, og vil dele og udvikle forløbene. Eleverne får opgaver, der appellerer til åben og kreativ opgaveløsning. Eleverne bringer deres egne erfaringer og evner i spil, og det fremmer og styrker deres selvværd og selvtillid, når de lykkes med opgaveløsningen. Der er et stort element af dannelse til fællesskab i forløbene, da det er gruppebaserede opgaver.

Og de synes, det er rigtig sjovt og inspirerende at arbejde på denne måde.

 

Skolens hjemmeside; http://bavnehojskolen.skoleporten.dk/sp

Senest opdateret den

27. februar 2018

af

pe

Læs også

22.11.19
Publikumsprisen: Svartingedal Skole, Bornholms Regionskommune
Som det projekt, der fik mest opmærksomhed på Facebook, vinder Svartingedal Skole publikumsprisen ved DM i skoleudvikling 2019.
22.11.19
5. plads: Maglegårdsskolen, Gentofte Kommune
Maglegårdsskolen arbejder med FN’s 17 verdensmål, ud fra konkrete videnskabelige metoder, i børnehøjde.