Bavnehøjskolen (2) 2017 (Favrskov)
Innovationsdidaktik ser vi som et fokus på både at udvikle didaktik og samtidig bringe problemløsning eller innovation ind i undervisningen. Vi har på skolen en ”innovationsvejleder”, der igangsætter og koordinerer. Vi har fået en bevilling fra Slots- og Kulturstyrelsen til at udvikle en innovationsdidaktik, og det er vi i fuld gang med. Forløbet afsluttes i 2018.
Vi arbejder specielt i indskolingen meget med LEGO og STEM-forløbene som en del af den varierede skoledag, og på mellemtrinnet er der fokus på samarbejde og projekter gennem vores alternative tirsdag og vores praktisk-musiske fag.
Innovationsdag og skolebesøg
Vi har også haft en innovationsdag for hele skolen. Vi havde oplæg af Jon Bille (https://www.computerworld.dk/forfatter/9243), der startede med at holde oplæg for hele indskolingen – både elever og medarbejdere, derefter tilsvarende på mellemtrinnet og om eftermiddagen oplæg for interesserede medarbejdere og forældre fra hele kommunen. Vi har besøgt ”Den internationale skole” i Billund for at få inspiration, Mellervangskolen i Aalborg og har indskolingsklasser, der er på besøg i LEGO-House. Vi samarbejder med folkebiblioteket i Hadsten, hvor vi har lavet udstillinger, præsenteret boganmeldelser, lavet højtlæsning for børnehaver og arbejdet med et kube/bi-tema i forbindelse med Kulturby Aarhus.
Åben og kreativ opgaveløsning
Vi laver forløb rundt omkring på skolen i de forskellige klasser og trin, og vil dele og udvikle forløbene. Eleverne får opgaver, der appellerer til åben og kreativ opgaveløsning. Eleverne bringer deres egne erfaringer og evner i spil, og det fremmer og styrker deres selvværd og selvtillid, når de lykkes med opgaveløsningen. Der er et stort element af dannelse til fællesskab i forløbene, da det er gruppebaserede opgaver.
Og de synes, det er rigtig sjovt og inspirerende at arbejde på denne måde.
Skolens hjemmeside; http://bavnehojskolen.skoleporten.dk/sp