Fra kedsomhed til trivsel i skolen

Fra kedsomhed til trivsel i skolen

Er kedsomhed roden til alt ondt? Eller er det sundt at kede sig?

En ny rapport fra DCUM viser, at kedsomhed i skolen er et vigtigt pædagogisk advarselssignal. Kedsomhed anskues i første omgang som en mild form for mistrivsel, men rapporten viser, at hyppig kedsomhed hænger sammen sammen med stort set alt dét man ikke ønsker sig i skolen. Jo mere eleverne keder sig, des værre går det typisk med læring, social forbundethed, troen på sig selv osv.

Når cirka hver fjerde elev i folkeskolen ifølge den nationale trivselsmåling ‘meget tit’ eller ‘tit’ keder sig i skolen er der således tale om et alarmsignal i forhold til trivsel og læring.

Senest opdateret den

30. august 2016

Læs også

22.11.19
Publikumsprisen: Svartingedal Skole, Bornholms Regionskommune
Som det projekt, der fik mest opmærksomhed på Facebook, vinder Svartingedal Skole publikumsprisen ved DM i skoleudvikling 2019.
22.11.19
5. plads: Maglegårdsskolen, Gentofte Kommune
Maglegårdsskolen arbejder med FN’s 17 verdensmål, ud fra konkrete videnskabelige metoder, i børnehøjde.