Inklusion

Inklusion

Publikationen er et bearbejdet uddrag af publikationen ”Effekt og pædagogisk indsats ved inklusion af børn med særlige behov i grundskolen”, der blev afsluttet I december 2012. Formålet med dette uddrag er at præsentere den viden, vi nu har om hvilke strategier, der har positiv virkning for inklusion i grundskolen på en praksisorienteret, kort, præcis og læsbar måde.

I den danske folkeskole er der i de seneste 2-3 år kommet et betydeligt fokus på inklusion. Lovgivningsmæssigt kan dette ses i gennemførelse af en lovændring pr. august 2012 om øget inklusion med en ny afgrænsning af specialundervisningen. Formålet med denne publikation er at undersøge den eksisterende forskning om inklusion for at finde ud af, hvilke strategier for inklusion der har positive virkninger. Dette kræver indsigt i, hvad effekten af de anvendte strategier er. Man taler også om, om man ’med evidens’ kan påvise fremgangsmåder, der fremtræder som mere velbegrundede at anvende end andre. Det er dette ønske om indsigt i forskningen om inklusion, som var udgangspunktet for denne undersøgelse.

Læs mere om inklusion på www.inklusionsklar.dk

Senest opdateret den

5. august 2016

Læs også

22.11.19
Publikumsprisen: Svartingedal Skole, Bornholms Regionskommune
Som det projekt, der fik mest opmærksomhed på Facebook, vinder Svartingedal Skole publikumsprisen ved DM i skoleudvikling 2019.
22.11.19
5. plads: Maglegårdsskolen, Gentofte Kommune
Maglegårdsskolen arbejder med FN’s 17 verdensmål, ud fra konkrete videnskabelige metoder, i børnehøjde.