Museet i den åbne skole

Museet i den åbne skole

Læring fra partnerskabers udvikling af undervisningsforløb med anbefalinger til museer, skoler og kommuner

I projektet Museet i den åbne skole har 15 skoler, museer og kommuner samarbejdet om at skabe eksemplariske læringsforløb til skoleelever.

Projektet startede den 1. maj 2015 og blev afsluttet den 30. november 2016. Dermed har deltagerne gennem halvandet år samarbejdet og udviklet partnerskaber mellem museer og skoler for at give konkrete bud på, hvorledes museerne kan bidrage til folkeskolereformens hensigt om en åben skole. Følgeforskningen har fulgt de 15 projekter, og i denne rapport fremlægges resultaterne af dette arbejde.

Museet i den åbne skole er blevet til i et samarbejde mellem flere danske aktører indenfor museum-skole området: SkoletjenesteNetværket, Skoletjenesten på Sjælland og HistorieLab – Nationalt Videncenter for Historie- og Kulturarvsformidling samt projektledelsen på HEART – Herning Museum of Contemporary Art. Projektet er finansieret af aktørerne samt Kulturstyrelsen og A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene formål.

Læs hele rapporten her

Senest opdateret den

4. oktober 2023

af

Læs også

22.11.19
Publikumsprisen: Svartingedal Skole, Bornholms Regionskommune
Som det projekt, der fik mest opmærksomhed på Facebook, vinder Svartingedal Skole publikumsprisen ved DM i skoleudvikling 2019.
22.11.19
5. plads: Maglegårdsskolen, Gentofte Kommune
Maglegårdsskolen arbejder med FN’s 17 verdensmål, ud fra konkrete videnskabelige metoder, i børnehøjde.