Robotter i Folkeskolen
I denne rapport præsenter vi resultaterne af et mini-projekt koblet til Technucationprojektet1 (2011-2015) med yderligere støtte fra Danmarks Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet. I forbindelse med Technucations forskning, og vores øvrige forskning i robotter som fremtidsteknologi, bliver vi opmærksomme på, at mange skoler enten har lånt eller købt robotter i uddannelsesøjemed.
I vores empiriske nedslag har vi undersøgt hvilke intentioner ledelser, ITvejledere og lærere, der står som initiativtagere til robotter til skolerne, har versus den faktiske brug af robotter i undervisningen.
Gennem disse nedslag har vi identificeret variation i den måde anskaffelsen af robotter begrundes på ude på skolerne, men grundlæggende kan vi pege på følgende italesatte begrundelser:
- Flere lærere begrunder brugen af robotter med henvisning til, at de motiverer eleverne og giver succesoplevelser.
- Robotbrug begrundes også med at det øger elevernes teknologiske forståelse og forbereder dem til en forventet fremtid.
- Robotter antages at kunne gøre en forskel og give ny selvtillid til særlige grupper af elever – bl.a. de elever vi hører betegnet som ’gøre-elever’, det vil sige handlingsorienterede individer.
- Flere skoleledere begrunder anskaffelsen af robotter med henvisning til fremtidens arbejdsmarked.
- Det er en ny måde at fremvise skoler som innovative på.