Toppedalskolen, Aars Skole, Hornum Skole, Vokslev Friskole 2019 (Vesthimmerland)

Toppedalskolen, Aars Skole, Hornum Skole, Vokslev Friskole 2019 (Vesthimmerland)

Tre skoler i Vesthimmerland Kommune samt en friskole har indgået et samarbejde med Erhvervs skolerne, Vesthimmerland Gymnasium og Ungdomsskolen om at udbyde andre valgfag til eleverne på tværs af skolerne.

Eleverne i 9. klasserne på Hornum Skole, Toppedalskolen, Aars Skole og Vokslev Friskole har sagt ja til at deltage i de kommunale valgfag på Vesthimmerlands Gymnasium, Erhvervsskolerne og i Ungdomsskolen.

Inden dette skoleårs planlægning er der udarbejdet et valgfagskatalog indeholdende 12 forskellige alternative valgfag, som skolerne i Vesthimmerlands Kommune har kunnet udbyde til deres elever i 9. klasse i skoleåret 2019-2020.
Valgfagsmaterialet er udarbejdet i et tæt samarbejde mellem ungdomsuddannelserne i Vesthimmerland, Ungdomsskolen, folkeskolerne samt forvaltningen. Ideen med de tværkommunale valgfag er dels at give de mindre skoler med få elever mulighed for at udbyde et bredere antal valgfag samt give eleverne indblik i mulighederne i de enkelte uddannelser, som valgfagene bygger på.

Valgfagsforløbene er for første gang udbudt tværkommunalt i Vesthimmerlands Kommune og vil blive evalueret i efteråret 2019. Her vil skolerne også planlægge næste års forløb.

Eleverne fra Toppedalskolen og Hornum Skole har valgfaget i et halvt år dog har Aars Skoles elever mulighed for at deltage i de kommunale valgfag i hele skoleåret.
Eleverne har valgt Animationsfilm og Foley på Vesthimmerlands Gymnasium; Bioteknologi i dyrlægens værksted på HTX(teknisk gymnasium) på Erhvervsskolerne Aars; Teknologi, Byggeri & Transport på EUD på Erhvervsskolerne Aars samt Adventure i Ungdomsskolen.
På Vesthimmerlands Gymnasium skal eleverne arbejde med billedkunst, musik og film. Eleverne skal lave fantastiske historier, herefter arbejde med at udvikle deres egne 3-dimensionelle eller 2-dimensionelle figurer og bygge små fysiske scenografier.
På Teknologi, Byggeri & Teknologi skal eleverne på forskellige værksteder, blandet andre mekanik, smed og byggeri. I dyrlægens værksted på teknisk gymnasium har eleverne været i laboratoriet, lært om kostens betydning for helbred og trivsel, om dyrevelfærd, sammenhængen mellem arv og miljø og om ernæring hos husdyr.

Eleverne på Toppedalskolen har tidligere beskrevet, at de, på Adventure-holdet har været sammen med Aars skole på Vilsted Sø, hvor Toppedaleleverne prøvede kræfter med paddleboard. Ud over at eleverne synes, at aktiviteterne var ”mega sjove” kunne de også sætte ord på, at det forbedrede deres indbyrdes samarbejde og sammenhold. De talte meget sammen, også med andre end dem, som de plejede at være sammen med.

Det glæder mig, at samarbejdet mellem folkeskolerne i Vesthimmerlands Kommune, Ungdomsuddannelserne og Ungdomsskolen har givet mulighed for at samarbejde om spændende og indholdsrige valgfag til eleverne, udtaler skole- og dagtilbudschef Anders Norup. Jeg håber, at valgfagene giver eleverne indblik i ungdomsuddannelsernes tilbud og muligheder forsætter Anders Norup.

Senest opdateret den

4. oktober 2023

af

Læs også

22.11.19
Publikumsprisen: Svartingedal Skole, Bornholms Regionskommune
Som det projekt, der fik mest opmærksomhed på Facebook, vinder Svartingedal Skole publikumsprisen ved DM i skoleudvikling 2019.
22.11.19
5. plads: Maglegårdsskolen, Gentofte Kommune
Maglegårdsskolen arbejder med FN’s 17 verdensmål, ud fra konkrete videnskabelige metoder, i børnehøjde.