Hillerød Vest skolen afd. Alsønderup (Hillerød)
Læringsbasen er en delvist overdækket plads lavet i træ med bænke i cirkler. Vores base er et smukt byggeri, der passer godt ind i omgivelserne. Læringsplatformen er tænkt som et overdækket auditorie, hvor der på toppen er udformet og etableret et astonomisk observatorie med oplysning og visuel forsøg område.
Udebasen blev skabt i samarbejde mellem Skovskolen, Hillerød kommune, Friluftsrådet og Trygfonden. Selve læringsbasen er bygget i samarbejde med elever, pædagoger ,lærere og ledelsen.
Bidrager til en harmonisk skole
Børnene lærer at bruge og respektere naturen og det fremmer sundhed hos børnene.
Der er tale om varierede arbejdsformer, hvor eleverne er mere end blot mentalt aktive. De får lov til selv at tage fat - stadig i en skolekontekst, og stadig med et fagligt og dannelsesmæssigt mål.
Udeskolen skaber en bedre indskoling med roligere og mere koncentrerede elever. Dermed bidrager det til en harmonisk skole for både børn og lærere i nye rammer.
Supplement til klasseværelset
Udeundervisningen er et nyt indslag, et supplement til klasseværelset, der forbedrer hverdagen for både lærere og elever. De lærer at plante, passe på planterne, høste og anvende dem. Sidste uge plukkede de oregano og tilsatte det i kødsovsen, da de lavede pasta i hjemmekundskab.
God måde at være sammen med kammarater på
5a har plantet timian, oregano, pebermynte og citronmelisse. De har også været med til at plante hindbærbuske og det er en god måde at være sammen med kammerater på.
Børnene har lavet små poser med lavendel, som de selv har høstet. De har også plukket lyng for at pynte deres klasselokale.
Emil (11 år) 5 a. fortæller:
"Vi bygger selv vores bed. Undervisningen er meget sjovere, når vi selv får lov til at være med. Vi glæder os til, at vi kan komme ud og mærke og føle tingene og timerne føles ikke så lange"
En anden klasse var med til at plukke æbler og selv lave æblesaft. Det var børnene helt vilde med.
Susan Christiansen, daglig HFO leder:
"Ved at involvere eleverne vækker det deres nysgerrighed og man oplever børnene på en positiv måde. Børnene plukkede bla. mynte og fik lov til at lave myntethe. Det syntes, børnene var skønt."
Mange anvendelsesmuligheder
Basen bruges til anvendelsesorienteret undervisning, mødested med opbevaring af natur undersøgelses materiale og informationstavler, værksted for kunst (maling) og udeskole funktion for dansk og matematik. Det er muligt at lokale borgere bruger stedet som mødested og naturoplevelse. QR information om kultur og naturoplevelser. Bevægelsesområde da den ligger på en motions linie der gennemskærer lokalområdet og binder forskellige oaser og funktionsområder sammen.
Skaber et attraktivt lokalområde
Læringsplatformen er en del af et større projekt, hvor der via et dialogmøde for hele lokalområdes beboer, lokalråd, foreninger og forsamlingshuset Kulsviergården er nedsat en arbejdsgruppe, der har beskrevet og lagt budget for udviklingen for et aktivt og brugervenligt område til gavn for alle aldre . Den grønne tråd der binder byen sammen. Skabe en attraktiv lokalområde, der besøges og bruges af mange forskellige aldre.
Godt sted at gå på oplevelse
På læringsbasen kan man gå på opdagelse, undersøge og finde ny viden inden for naturvidenskabens mange fasetter. Der er mulighed for naturvejledning og stjerneobservationer.
Bare det at opleve årstiderne skiften, og hvordan dyr og planter tilpasser sig, giver gode oplevelser og viden, som børnene tager med sig i deres voksne liv.
Udeskolen skaber øget sammenhæng mellem teori og praksis, fremmer koncentrationsevnen og fordybelse, og skaber en positiv indvirkning på børnenes sociale relationer.
Skolens hjemmeside; http://hillerodvestskolen.skoleporten.dk/sp