Kulsbjerg Skole 2019 (Vordingborg)
Ideen opstod, for et lille år siden, under et besøg på det lokale gymnasium. Her blev eleverne sat til at arbejde med opgaven på kridtavler på hjul. Oplevelsen var, at eleverne engagererede sig mere og var mere aktive i arbejdet.
Den oplevelse blev delt i teamet, og det blev besluttet, at det skulle afprøves hjemme på skolen. Her blev indkøbt whiteboards, der blev hængt op på gangene. Dette blev gjort for, at whiteboardene var nemt tilgængelige hele tiden.
I første omgang begyndte matematiklærerne at sende eleverne ud ved whiteboardene for at løse opgaver i fællesskab. Her oplevede matematiklærerne, at eleverne fik brugt deres fagsprog i større udstrækning, både mundtligt og skriftligt.
Oplevelsen på gangen af elever, som taler og skriver fagsprog inspirerer lærerne i andre fag til at benytte metoden. Samtidigt får eleverne nogle positive oplevelser, så de efterfølgende efterspørger muligheden for at arbejde ved wihteboards i andre fag. De andre lærere begyndte ret hurtigt at afprøve det i egne fag og så ret hurtigt effekten af metoden.
Metoden finjusteret undervejs
Undervejs er metoden blevet finjusteret på baggrund af praktiske erfaringer og teoretiske input. Det betyder blandt andet, at eleverne ofte er i tilfældige grupper, der dannes ved f.eks. lodtrækning. Årsagen til dette er, at eleverne ikke kan tale indforstået med deres bedste venner, men er nødt til at bruge sproget aktivt. Det betyder også, at de ikke falder ind i de vante roller. Derudover er det en regel, at man står op ved whiteboardsene og hver gruppe kun har en tusch. På den måde undgår man, de bliver sløve og arbejder parallelt.
Lærer og elever oplever øget læring og fokus i undervisningen. På Kulsbjerg Skole, er der et øget fokus på sproglig udvikling i alle fag. Denne metode sætter netop sproget i fokus, men den gør mere end det. Den skaber et læringsmiljø ud fra egne forudsætninger.
Se filmen: http://www.skoletube.dk/e/2563c99278b4122e2998a7dcdef311fd/1
Hør podcasten: https://didaktor.podbean.com/e/mundtlighed-i-fagene-med-michael-wahl-andersen-og-maria-moos/