Alfabet-tastaturet - Et redskab til fremtidens digitale undervisning

Alfabet-tastaturet - Et redskab til fremtidens digitale undervisning

Chriba.dk og Børnehaveklasseleder.dk indgik i 2009 et samarbejde, hvor de ville undersøge, hvilken funktion Alfabet-tastaturet har i en almindelig dansk folkeskole. Dette er konklusionen på projektet fra Skansevejen Skole i Fredericia, skoleåret 2009/2010

Alfabet tastaturet har som verdens eneste, både det store og lille bogstav på samme tast og er derudover opdelt i røde vokaler og blå konsonanter. John Christensen, manden bag tastaturet er selv ordblind og kom på ideen, da han oplevede at hans datter kæmpede med de samme udfordringer, som han selv gjorde. Det startede med klistermærker på tastaturet og hasr nu udviklet sig til et komplet tastatur,man sætter til i stedet for det klassiske.

Mange skoler har fået øjnene op for tastaturets effekt, men opfinderen mener stadig, at der er et stykke vej igen. Det mener han, fordi mange voksne ikke nødvendigvis tænker over, at det er et problem, at man kun kan se de store bogstaver på et tastatur i dag. Ud over børn og unge, kan ordblinde, tosprogede og børn med ADHD, ifølge John Christensen også have rigtig god gavn af at lære at skrive med alfabet-tastaturet, da det giver et bodt overblik over bogstavernes visuelle fremtoning og hjælper med at adskille de to bogstavgrupper fra hinanden.

Læs her rapporten fra Skansevejens Skole i Fredericia, der afprøvede tastaturet i de mindste klasser.

Senest opdateret den

4. oktober 2023

af

Læs også

22.11.19
Publikumsprisen: Svartingedal Skole, Bornholms Regionskommune
Som det projekt, der fik mest opmærksomhed på Facebook, vinder Svartingedal Skole publikumsprisen ved DM i skoleudvikling 2019.
22.11.19
5. plads: Maglegårdsskolen, Gentofte Kommune
Maglegårdsskolen arbejder med FN’s 17 verdensmål, ud fra konkrete videnskabelige metoder, i børnehøjde.