Korshøjskolen 2018 (Randers)

  • skoleklasse

Korshøjskolen 2018 (Randers)

Motiverende undervisningsform med inklusion og elevinddragelse i fokus: Faste studiegrupper med samme placering fra gang til gang. Elever og lærer på Korshøjskolen har i fællesskab sammensat studiegrupper med maksimal læring, trivsel og inklusion af alle elever. Efter en grundig instruktion og gennemgang af opgaver/temaet, så arbejder eleverne selvstændigt, topmotiveret og ansvarsfuldt. Alle børn har noget at bidrage med, når de kommer retur i klassen.

Faste studiegrupper med samme placering fra gang til gang.  Elever og lærer på Korshøjskolen har i fællesskab sammensat studiegrupper med maksimal læring, trivsel og inklusion af alle elever. Efter en grundig instruktion og gennemgang af opgaver/temaet, så arbejder eleverne selvstændigt, topmotiveret og ansvarsfuldt. Alle børn har noget at bidrage med, når de kommer retur i klassen.

Gode rutiner, gode relationer og respekten for skolen
Dette er blevet en fast arbejdsmetode, som Korshøjskolen har udviklet. En metode som hylder principperne om genkendelighed, gode rutiner, gode relationer og respekten for skolen, at eleverne går i skole for at blive dygtigere og trives medens de er der. Børnene arbejder som beskrevet ovenfor i faste studiegrupper dvs. med de samme tre elever fra klassen. Grupperne er meget omhyggeligt sammensat, således at der både er taget hensyn til faglige, sociale og adfærdsmæssige kriterier. Meget nøje beskrivelser af opgavens karakter gives til eleverne ved lektionens begyndelse og herefter arbejder eleverne i en fastsat tidsperiode, hvorefter alle elever kan bidrage til den fælles gennemgang. 

En metode for alle i folkeskolen:

  1. Den er motiverende for eleverne
  2. Den er inkluderende i dens tilgang, høj grad af genkendelighed både hvad angår samarbejdspartnere og placering
  3. Den er ikke tidskrævende for underviseren at forberede
  4. Effektiv, dvs der bruges ikke tid på gruppedannelse og placering fra gang til gang.

 

Senest opdateret den

23. februar 2021

af

Læs også

22.11.19
Publikumsprisen: Svartingedal Skole, Bornholms Regionskommune
Som det projekt, der fik mest opmærksomhed på Facebook, vinder Svartingedal Skole publikumsprisen ved DM i skoleudvikling 2019.
22.11.19
5. plads: Maglegårdsskolen, Gentofte Kommune
Maglegårdsskolen arbejder med FN’s 17 verdensmål, ud fra konkrete videnskabelige metoder, i børnehøjde.