Borbjerg Skole 2017 (Holstebro)
Nyskabende - Vi er den første skole i Holstebro Kommune, som har en IT-superbruger-tovholder, der varetager oplæringen af elever med læse-stave-udfordringer, i tæt samarbejde med skolens læsevejleder og skoleleder, samt eleverne der udvælges som IT-superbruger.
Det kan implementeres på alle skoler, men det kræver, at der gives ressourcer til at en medarbejder, kan blive tovholder for IT-superbrugerne. Gerne en læsevejleder, men det er ikke et krav, da lysten til at formidle læring og viden omkring de hjælpemidler, der er til børn og unge med læse-stave-udfordringer, er det vigtigste. Tæt samarbejde med læsevejleder vil klart være en fordel.
Det er f.eks. hjælpemidler som mobiltelefon og computer, der skal lære at samarbejde.
IT-superbrugerne vil kunne hjælpe alle
Læring, trivsel og dannelse er klart en stor faktor i projektet. Definitionen ordblind kan for mange virke negativt, derfor har vi valgt at kalde det for læse-stave-udfordringer, da IT-superbrugerne vil kunne hjælpe alle, der har udfordringer med dette. Men i vores opstart er det mest de ordblinde elever, vi har fokus på.
En mor skrev følgende, efter at sønnen var blevet tilbudt at blive IT-superbruger. Allan er så klar på at blive IT-superbruger. Dejligt at I har tænkt på Allan - det betyder så meget for ham. Han er så stolt over at blive spurgt (forældrene er også stolte og glade på hans vegne) :-)
Allan er ordblind. Sidste år fortalte han en lærer, at når han blev voksen, ville han arbejde som hjemløs. I dag har han allerede fået meget mere selvtillid, da han i 5. klasse er vores ekspert i programmering, som der arbejdes med i matematik. Nu er målet så, at han og de øvrige IT-superbrugere får lært at bruge de hjælpemidler, der er, når der skal læses og skrives i f.eks. dansk, matematik, historie og engelsk. IT-superbrugerne skal derefter give deres viden videre til andre med læse-stave-udfordringer.
Forældrebrev, en IT-superbruger-kontrakt og handleplan
Læsevejleder og IT-superbruger-tovholder har i samarbejde udarbejdet forældrebrev og en IT-superbruger-kontrakt, som skal underskrives af både elev, forældre og skole inden oplæringen som superbruger begynder.
Der er udarbejdet en handleplan for de to første år. Det første år begynder eleverne fra bunden uden nogen forudsætninger for at anvende IT-hjælpemidlerne. I løbet af året skal de bl.a. være med til at teste apps og at få de forskellige medier (f.eks. mobil, Ipad og computer) til at samarbejde. Det andet år bygges der videre på det fundament, der er lagt det første år.
IT-superbrugeren får en kontrakt med en klar jobbeskrivelse, som underskrives af både elev, forældre og skole.
Varetage læringen med de ordblinde
Det er et helt nyt projekt, men det har være i ’støbeskeen’ siden starten af 2017, hvor læsevejleder og IT-superbruger-tovholder bl.a. var på et seminar i Vejle omkring, hvordan man bedst hjælper børn og unge, der er ordblinde. Næsten alle var læsevejledere, men anbefalingen ved seminariet var, at man fik en tovholder til at varetage læringen med de ordblinde - børn med læse-staveudfordringer-, da læsevejlederne i forvejen er overbebyrdet med arbejde.
Første hold IT-superbrugere består af 4 elever, og oplæringen påbegyndes i uge 43.
Ordblinde som IT-superbruger er en positiv tilgang til børn og unge med læse-og staveudfordringer, som på sigt skal være medvirkende til, at disse børn og unge får de bedste muligheder for senere uddannelse og virke i det danske samfund, samtidig med at de bliver uddannet til at dele deres viden og læring videre til andre børn og unge.
Skolens hjemmeside; http://borbjergskole.skoleporten.dk/sp