Svartingedal Skole 2019 (Bornholm)

Svartingedal Skole 2019 (Bornholm)

Ahmed Shalaby fyrer op for musikken to gange om uge i 15 minutter og byder hele Svartingedal Skole op til dans.

Tonerne af rytmisk musik skærer igennem den kolde luft. Børn med røde kinder følger ihærdigt med tempoet på koreografien. Flere har smidt jakken på trods af, at foråret endnu ikke har indfundet sig. For når Ahmed Shalaby tænder for musikken i skolegården, så er det bare om at være med.

Og det er lige præcis, hvad alle er.

Elever og lærere fra alle klasser befinder sig onsdag eftermiddag i skolegården på Svartingedal Skole.

Her kommer de ud to gange om ugen, når lærer Ahmed Shalaby indbyder til dans i frikvarteret. Det har været fast tradition siden maj 2017.

”Det er en rigtig god måde at inkludere børnene. Dans giver frirum. For dansen kan noget helt særligt. Dansen kan være med til at sætte børnene fri,” siger skoleleder Helle Krakau Holm.

”Vi kan se, at det virker. Nogle af de mest generte børn, de danser i dag med, fordi de har fundet ud af, de godt kan. Det gælder også for børn, som måske går med nogle problemer,” fortæller hun.

Efter børnene har danset, er de altid i godt humør

”Dansen skaber et fællesskab for os. Og hvor nogle måske synes, at det var grænseoverskridende i begyndelsen, så har Ahmed formået at få alle med. Nu er det sådan, at hvis ikke man er med, så er det, fordi man er syg. Alle på skolen danser fast onsdag og fredag i 15 minutter i skolegården.”

Skoleleder Helle Krakau Holm er også med i skolegården. Det er hun hver gang, der er dans.

”Vi er blevet en dansende skole, det er simpelthen blevet en del af os.”

Med dronningen til dans
At Svartingedal Skole har fået dans på skemaet, er Ahmed Shalabys fortjeneste.

Han er lærer på skolen og har været ansat siden 2016. Han kom til øen fra fire år siden fra Egypten. Og selv om han i dag taler dansk, blev han oprindeligt ansat til lave aktiviteter for de daværende asylbørn i sommerferien, da Ahmed Shalaby også taler engelsk, russisk og arabisk. Ahmed har tidligere arbejdet som danser og koreograf i Egypten.

Det var skolelederen Helle Holm, der fik ideen til dansebånd.

Det begyndte i det små. Først arrangerede Ahmed Shalaby dans med 6.-klassen, der holder særligt af aktiviteten. Men da Dronning Margrethe besøgte skolen i 2017, fik Ahmed Shalaby en afgørende rolle.

”Som skoleleder skulle jeg ryste et program ud af ærmet til Dronningens ceremonimester, så jeg foreslog, at vi alle sammen skulle danse. Ahmed lavede en koreografi ud over alle grænser. Det var dengang, vi havde asylbørnene, så vi stod med flag fra hele verden og dansede til Grease. Dansen blev en succes og udvikler sig hele tiden,” fortæller Helle Krakau Holm.

Det førte til dansebånd to gange om ugen, samt et dansevalghold hver fredag. Seneste udvikling i dansen er et hold, der bl.a. lavede Flashmob til Folkemødet på Bornholm i år. Det var en kæmpe succes, hvor 60 børn op til Folkemødet på Bornholm havde trænet flashmob. Flashmob er en danseform, hvor man danser et tilfældigt sted, gerne hvor der er mange mennesker. Ideen er bl.a. at få tilfældige forbipasserende til at danse med. Det lykkedes, og det var vildt at opleve, eleverne fortsatte med at danse hele tiden, indtil Ahmed trykkede på stopknappen. De elsker det!

”Det giver en glæde at se børnene udvikle sig og udvikle deres kreativitet. Det er vi til fulde lykkedes med.”

Senest opdateret den

16. august 2019

af

pe

Læs også

22.11.19
Publikumsprisen: Svartingedal Skole, Bornholms Regionskommune
Som det projekt, der fik mest opmærksomhed på Facebook, vinder Svartingedal Skole publikumsprisen ved DM i skoleudvikling 2019.
22.11.19
5. plads: Maglegårdsskolen, Gentofte Kommune
Maglegårdsskolen arbejder med FN’s 17 verdensmål, ud fra konkrete videnskabelige metoder, i børnehøjde.