Tørring Skole
Læringsmiljø og pædagogisk analyse
Siden august 2008 har skolen arbejdet med LP-modellen (Læringsmiljø og pædagogisk analyse).
Modellen er en analysemodel med kvalitetsudvikling som mål. Det er en analysemodel, der skal anvendes af lærer/pædagog gruppen for at finde frem til hensigtsmæssige pædagogiske tiltag med udgangspunkt i de udfordringer, som findes i skolehverdagen. Det er en model for pædagogisk analyse, hvor det er hensigten at opnå en eksplicit forståelse af de faktorer, der udløser, påvirker og opretholder lærings- og adfærdsproblemer i skolen.
Modellen har også fremmet skolereformens mål
1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan.
2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater.
3.Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis.
Modellen har medført en ny organisering af samarbejdet på skolen. LP-grupperne er sammensat i lodrette gruppe på tværs af afdelinger, lærere og pædagoger. Det har væsentlig årsag til en vellykket implementering.
Elevernes læring, trivsel og dannelse
I LP-programmet første 3 år, blev der foretaget 3 eksterne evaluering, hvor der blev registreret fremgang både fagligt og socialt ved enkelte elev.
I forhold til nationale og kommunale test har der været forbedringer både i forhold til dansk og matematik.
CEPOS undersøgelse viser, at Tørring Skole er blandt de 100 bedste i forhold til læringseffekt.
Efter de første 3 år fra 2008-2011 blev de eksterne evalueringer fulgt op med nye mål og succeskriterier.
Fra 2011-14 blev der opstillet nye mål og indholdsbeskrivelser hvert år. Alle målene blev formuleret i et samarbejde mellem personalet og ledelsen og indgik som en del af kvalitetsrapporten
Fra 2014 er LP arbejdet blevet udvidet med deltagelse i Program for Læringsledelse.
Fra 2014 indgårTørring Skole i Program for Læringsledelse, der i høj grad læner sig op af hele LP-konceptet. Her er der et særligt fokus på indsamling af data og analyse af disse og i den sammenhæng anvendes LP-modellen til implementering af handlinger på baggrund af data og analyse.
Udviklingsforløbet har betydet en stærkere læringskultur og givet en større sammenhængskraft i det pædagogiske samarbejde om elevernes læring og trivsel.
Fem grundlæggende succeskriterier i skoleudvikling, som andre kan have gavn af er:
1. konsistens (alle er med i udviklingsarbejdet og de væsentligste beslutninger)
2. systematik i arbejdet, hvor data bliver en naturlig del af arbejdet
3. der skabes bedre betingelser for professionel dømmekraft
4. vedholdenhed
5. keep it simple