Fladsåskolen, afd. Mogenstrup 2018 (Næstved)

  • sundhedslinje

Fladsåskolen, afd. Mogenstrup 2018 (Næstved)

Fladså triatlon. Et hyggeligt arrangement for hele familien planlagt af Sundhedslinjen på Fladsåkolen, afd. Mogenstrup. Elever og lærere fra Sundhedslinjen har de sidste 3 år afholdt Fladså triatlon, for alle der har lyst til at deltage. På Sundhedslinjen har de fokus på social, mental og fysisk sundhed, og de elementer tager skolen udgangspunkt i, når de prøver at samle unge som voksne fra lokalområdet.

På Fladsåskolen, afd. Mogenstrup har de afholdt Fladså Triatlon de sidste 3 år. Det er valgfaget, Sundhedslinjen, der står for dette tiltag. Det er en del af årets planlægning og aktiviteter, at eleverne skal stå for at afholde Fladså Triatlon.

Rykker elevernes grænser
Målene er, at eleverne får rykket grænser på flere planer, og får oplevelsen af at tage ansvar i en større sammenhæng, hvor fællesskab og samarbejde er meget vigtigt. I gennemsnit er der ca. 35 elever på Sundhedslinjen, som alle skal være aktive i planlægningen og afholdelse af dette arrangement.

Fladsåkolen afholder arrangementet den første lørdag i maj, og planlægningen starter inden jul. Det er altid en spændende opgave, at have fokus på at rykke elevernes grænser og samtidig gøre lokalsamfundet til en del af dette. Alle kan deltage i Fladså Triatlon, og i gennemsnit har der været ca. 100 deltagere de sidste 3 år.

Nogle af de ting eleverne skal arbejde med i processen er:

  • Planlægge ruter
  • Tage kontakt til sponsorer, der vil sponsere præmier, vand, frugt m.m.
  • Lave flyers, der skal deles ud i lokalområdet
  • Planlægge aktiviteter til børn, der måske ikke deltager i selve arrangementet, men som kan være med til at have en sjov dag med familien. Det kan være at finde midler til en hoppeborg, planlægge lege eller hesteridning m.m.
  • Skaffe telte/pavillioner
  • Sørge for tidstagning for den enkelte deltager
  • Stå for en facebookgruppe hvor alle kan tilmelde sig
  • Sørge for at Sundhedslinjen har fælles t`shirts
  • Tage kontakt til medierne, som kunne have interesse i at dække arrangementet
  • Stå for musik på dagen
  • Tage kontakt til politiet og meget mere.

På den måde lærer børnene at være en del af et fællesskab, hvor alle er afhængige af hinanden, da der er mange ”bolde i luften” hele tiden. Samtidig bliver de bekendt med at tage ansvar for sig selv og hinanden, da dette er et større arrangement, hvor alles opgave er vigtig.

Vi synes indtil videre, at det er en rigtig god oplevelse at lave et skoleprojekt, hvor den almene undervisning i skolen, kan resultere i et arrangement, hvor alle der har lyst kan deltage.

Det er et minitri, dvs. 1/10 triatlon, og derfor er der både mulighed for at øvede og ikke-øvede kan være med.

Da der første gang blev afholdt Fladså Triatlon i 2016, blev man enige om, at arrangementet skulle gå til et godt formål i lokalområdet. Deltagerne skal betale 100 kr. for at deltage, og overskuddet skal med tiden gå til en ”Sundhedsbane” i lokalområdet, som kan være til gavn for alle.

Den er vi stadig ide på gang med at samle ind til.  Da vi afholdt Fladså triatlon sidste år, bar det lige så meget præg af at være en familiedag som en motionsdag, der var tombola, grillpølser, hoppeborg, kaffe og kage m.m.

Eleverne stod i fællesskab for at boderne fungerede, de stod på poster på ruterne, for tidstagning for den enkelte deltager m.m.

Vi synes, det er nyskabende og fint i tråd med åben skole, da vi afholder et arrangement i skoleregi, som alle kan være med til. Størstedelen af deltagerne kommer udefra, dvs. fra lokalområdet, efterskoler, unge som gamle og ca.1/10 af deltagerne er fra egen skole.

Skolen er nødt til at samarbejde med flere parter, for at kunne lykkes med projektet. Som nævnt ovenfor er det bl.a. forældre, sponsorer, politi, foreninger og firmaer.

Det i sig selv rykker elevernes grænser, og giver dem en masse ansvar. Netop ansvar er vigtigt for at lykkes, og derfor lærer de meget om ansvar for sig selv og hinanden, for at ”komme i mål” i fællesskab.

Trivsel er selvfølgelig et stort fokusområde. Alles evner kan bruges og alle elever kan få opgaver, der vil rykke deres faglighed og grænser. Det kan være i forhold til at være kreativ, kommunikere med fremmede mennesker, matematiske opgaver (f.eks. lave tidsskema og ruter), IT-opgaver m.m.

Nu har projektet kørt i 3 år, efter eget initiativ på Sundhedslinjen og skolen glæder sig meget til at afholde det igen i foråret 2019.

Vores erfaring er, at det giver eleverne meget dannelse, når de med dette projekt lykkes i fællesskab. Vi arbejder med mange forskellige elementer, når vi arrangerer Fladså triatlon. Inklusion, samarbejde, ansvar, ejerskab, læring, dannelse m.m. er bare noget af det eleverne berører, og derfor synes vi, det er et rigtig godt skoleprojekt, som også kan inspirere andre skoler til det samme eller noget der ligner.  

Senest opdateret den

23. februar 2021

af

Læs også

22.11.19
Publikumsprisen: Svartingedal Skole, Bornholms Regionskommune
Som det projekt, der fik mest opmærksomhed på Facebook, vinder Svartingedal Skole publikumsprisen ved DM i skoleudvikling 2019.
22.11.19
5. plads: Maglegårdsskolen, Gentofte Kommune
Maglegårdsskolen arbejder med FN’s 17 verdensmål, ud fra konkrete videnskabelige metoder, i børnehøjde.