Vurdering for læring
Med folkeskolereformen sættes fokus på elevernes læring, at der arbejdes med synlige læringsmål, høje forventninger til den enkelte elev og konstruktiv feedback.
Rammen omkring elevernes læring skal understøtte deres lærelyst og motivation, således at der skabes situationer, som åbner for elevernes glæde ved at lære nyt, deres engagement og udforsketrang. En sådan praksis må udspille sig i et læringsmiljø præget af tillid, gensidig respekt og tydelige forventninger - og i et klima, hvor det er trygt at prøve til og lave fejl.
Disse delområder er centrale og grundlæggende forudsætninger i arbejdet med Vurdering for læring (herefter forkortet VFL). Samtidig er elevens medvirken et vigtigt aspekt i VFL-tænkningen. Gennem egenvurdering og involvering i vurderingsarbejdet trænes eleverne i at udvikle bevidsthed om egne læringsprocesser, hvilket ses som værende en nødvendig og afgørende forudsætning for at kunne udvikle selvreguleret læring. VFL giver således et konkret bud på, hvordan man i praksis kan arbejde med ovenstående
områder og etablere en vurderingskultur, hvor den enkelte elevs læring sættes i centrum.
Læs mere om Vurdering for læring