Langhøjskolen (Hvidovre)

  • Folkeskole Langhøjskolen

Langhøjskolen (Hvidovre)

Pulsprojektet - Langhøjskolen vil sætte et systematisk fokus på brugen af bevægelse ift. undervisningen, for at højne børnenes trivsel og faglige kompetencer.

Langhøjskolen vil sætte fokus på de elementer i skolereformen, der understøtter mere bevægelse.

Forskning
Langhøjskolen læner sig op ad hjerneforskning på området, bl.a. John Ratey, MD, som har fulgt Naperville projektet i Chicago, USA. Adskillige testresultater har her peget på, at jo bedre barnets kondition er, jo bedre klarer det sig også fagligt. Fælles for de erfaringer, de har gjort sig i Naperville er, at det her IKKE handler om sportslige færdigheder men derimod, at det enkelte barn får mulighed at udfordre sig selv ud fra det udgangspunkt, den enkelte har. 

Dataproduktion
Det, som skolen målrettet går efter i dette projekt, er dataproduktion. Dataproduktion på barnets kredsløb, kondition, udholdenhed, og disse data holdes op imod barnets faglige standpunkt og progression, således at de får et samlet billede af, hvordan kondition og kognition hænger sammen.

Eleverne skal opleve glæden ved at få rørt sig
Langhøjskolen søger derudover også at skabe rammer for, at børnene oplever glæden ved at få rørt sig således, at det fysiske velvære højnes, hvilket har en afsmittende effekt på en lang række andre faktorer herunder barnets humør.

Vejledning til andre
Da projektet ikke er gennemført, er der endnu ingen vejledning til andre. 

Læs mere om projektet her

 

Skolens hjemmeside; http://langhoejskolen.skoleporten.dk/sp

Senest opdateret den

27. februar 2018

af

cg

Læs også

22.11.19
Publikumsprisen: Svartingedal Skole, Bornholms Regionskommune
Som det projekt, der fik mest opmærksomhed på Facebook, vinder Svartingedal Skole publikumsprisen ved DM i skoleudvikling 2019.
22.11.19
5. plads: Maglegårdsskolen, Gentofte Kommune
Maglegårdsskolen arbejder med FN’s 17 verdensmål, ud fra konkrete videnskabelige metoder, i børnehøjde.