Herskind Skole og Børnehus (Skanderborg)

Herskind Skole og Børnehus (Skanderborg)

Lærerfri dag - Formålet med denne dag er, at vi sætter niendeklasses eleverne ind i lærernes hverdag. Der demonstreres, hvad lærerne sættes igennem og hvordan man udvikler en undervisningsplan ift. at undervise andre. Det specifikke formål med dagen er, at elever får lov til at være sammen på tværs af klasser, med et specielt fokus på elev-til-elev læring og/eller synlig læring.

Lærerfri dage er enkeltstående dage hvert skoleår, som havde sin oprindelse for 15 år siden.

Skaber sammenhold og trivsel på tværs af klasser
Lærerfri dag skaber mere sammenhold og trivsel på tværs af klasser pga. elev-til-elev læring. I deres lille lokal-område er det en god tradition, som ikke er specielt ny, siden dagen havde oprindelse tilbage for 15 år siden. Dog er det for andre en helt ny måde at tænke skole og læring på. 9. klasserne kan på en anden måde nå til eleverne, fordi de er mere på "samme niveau" både socialt og fagligt, således kan eleverne på en anden måde se op til 9. klasserne. 9. klasse har en anden ungdommelig indvirkning på eleverne, og har nogle andre kompetencer i form af IT, musik, lege, etc.

Gammel tradition
Lærerfri dage er opstået for mange år siden, hvor lærerne tog et pædagogisk døgn. Dengang var det også 9. kl. der stod for undervisningen, men forældreopbakningen var også en vigtig del af dagen, idet der var forældrerepræsentanter i alle klasserne. Desuden var tidligere ansatte samt frivillige fra lokalområdet med til at få dagen til at forløbe problemfrit. Det at forældrene var til stede havde flere formål, idet de ikke skulle blande sig, men samtidig kunne være med til at tage en konflikt i opløbet. I de senere år har det været en udfordring at få forældre til at melde sig til lærerfri dag. Faktisk har vi været i tvivl om det kunne fortsætte i den form.

Synlig læring
For to år siden indgik vi i synlig læring. Her er en af erfaringerne, at elever lærer meget af andre, der er på samme niveau. I den forståelse giver det god mening at fortsætte med fokus på den læring der ligger i, at andre elever laver aktiviteter og undervisning. Vi har haft god erfaring med frikvarters venner, hvor ældre elever laver aktiviteter i frikvarteret for de yngste. På lærerfri dag d. 11/10 oplevede vi også gode aktiviteter, hvor 9. kl. lavede aktiviteter med en god blanding af læring og leg. Desuden kunne 9. kl. også bringe deres viden i spil i forhold til computerspil mm. - områder som de faktisk ved en masse om.
Skolen har fået øjnene op for lærerfri dags betydning for skolens elever, for læring og sammenhængskraft. Dette er folkene bag ”Synlig læring” også meget interesseret i at undersøge nærmere. Og vi vil sammen med dem prøve at blive skarpere på den læring der ligger i disse lærerfri dage.
Ansvaret var fordelt på ledelse, forældre og til sidst elever, hvor det nu er 9. klasse sammen med de ansatte der ligeværdigt deler ansvaret for dagens indhold.

Stor betydning for sammenhængskraften 
Det er en god fortælling på Herskindskole og børnehus, at i 9. klasse skal man holde lærerfri dag for de andre elever. Det er noget, de fleste elever glæder sig til og ser frem til, lige fra de er helt små.
Efter den første lærerfri dag afholder 9. klasse en evaluering med deres egne lærere samt skolens ledelse for at blive skarpere på, hvordan arbejdet kan optimeres til den næste lærerfri dag. Det har også den betydning at elevernes trivsel forbedres pga. sammenhold på tværs af klasserne og de gode relationer til de ældre elever.
Lærerfri dag har stor betydning for sammenhængskraften for hele skolen og giver alle elever en oplevelse af ejerskab til skole og læring.
Tidligere har vi kun afholdt lærerfridag engang om året, men i år har vi valgt at afholde to dage, og vi vil selvfølgelig lave en effektmåling.

Vejledning til andre
Det kræver godt samarbejde mellem forældre og skole samt en bestyrelse der bakker op. Desuden har det været afgørende for os, at vi har været en del af et lokal samfund, der støtter op om et sådan projekt. Hvis man tør, som skole, slippe eleverne fri, kan 9. klasse rigtig meget. Det kræver tillid til eleverne, og at stole på de selv kan tage ansvar og undervise de andre elever.

 

Skolens hjemmeside; http://herskindskolen.skoleporten.dk/sp

Senest opdateret den

27. februar 2018

Læs også

22.11.19
Publikumsprisen: Svartingedal Skole, Bornholms Regionskommune
Som det projekt, der fik mest opmærksomhed på Facebook, vinder Svartingedal Skole publikumsprisen ved DM i skoleudvikling 2019.
22.11.19
5. plads: Maglegårdsskolen, Gentofte Kommune
Maglegårdsskolen arbejder med FN’s 17 verdensmål, ud fra konkrete videnskabelige metoder, i børnehøjde.