Kulsbjerg Skole 2019 (Vordingborg)

Kulsbjerg Skole 2019 (Vordingborg)

På Kulsbjerg Skole arbejder eleverne i grupper stående ved whiteboardtavler og løser undervisningens opgaver ved dem. Det har betydet, at eleverne arbejder mere med faget, at eleverne har mere sprog om faget, at de diskuterer fag og er mere aktive i undervisningen.

Ideen opstod, for et lille år siden, under et besøg på det lokale gymnasium. Her blev eleverne sat til at arbejde med opgaven på kridtavler på hjul. Oplevelsen var, at eleverne engagererede sig mere og var mere aktive i arbejdet.

Den oplevelse blev delt i teamet, og det blev besluttet, at det skulle afprøves hjemme på skolen. Her blev indkøbt whiteboards, der blev hængt op på gangene. Dette blev gjort for, at whiteboardene var nemt tilgængelige hele tiden.

I første omgang begyndte matematiklærerne at sende eleverne ud ved whiteboardene for at løse opgaver i fællesskab. Her oplevede matematiklærerne, at eleverne fik brugt deres fagsprog i større udstrækning, både mundtligt og skriftligt.

Oplevelsen på gangen af elever, som taler og skriver fagsprog inspirerer lærerne i andre fag til at benytte metoden. Samtidigt får eleverne nogle positive oplevelser, så de efterfølgende efterspørger muligheden for at arbejde ved wihteboards i andre fag. De andre lærere begyndte ret hurtigt at afprøve det i egne fag og så ret hurtigt effekten af metoden.

Metoden finjusteret undervejs 
Undervejs er metoden blevet finjusteret på baggrund af praktiske erfaringer og teoretiske input. Det betyder blandt andet, at eleverne ofte er i tilfældige grupper, der dannes ved f.eks. lodtrækning. Årsagen til dette er, at eleverne ikke kan tale indforstået med deres bedste venner, men er nødt til at bruge sproget aktivt. Det betyder også, at de ikke falder ind i de vante roller. Derudover er det en regel, at man står op ved whiteboardsene og hver gruppe kun har en tusch. På den måde undgår man, de bliver sløve og arbejder parallelt.

Lærer og elever oplever øget læring og fokus i undervisningen. På Kulsbjerg Skole, er der et øget fokus på sproglig udvikling i alle fag. Denne metode sætter netop sproget i fokus, men den gør mere end det. Den skaber et læringsmiljø ud fra egne forudsætninger.

Se filmen: http://www.skoletube.dk/e/2563c99278b4122e2998a7dcdef311fd/1

Hør podcasten: https://didaktor.podbean.com/e/mundtlighed-i-fagene-med-michael-wahl-andersen-og-maria-moos/

 

Senest opdateret den

1. oktober 2019

af

mr

Læs også

Søgårdsskolen
30.11.16
Se video: 3. pladsen går til Søgårdsskolen (Gentofte)
Søgårdsskolens samarbejde med Gentofte Hospital indbringer skolen en 3. plads.
06.10.17
Skolerne i Snekkersten afd. Borupgård 2017 (Helsingør)
Et inklusionstiltag i gruppeform. Fokus er på elever, der i perioder har ’ondt i livet’, grundet fx skilsmisse, omsorgssvigt, sorg, misbrug mm., samt...