Asferg Skole 2017 (Randers)

Asferg Skole 2017 (Randers)

Unikt frikvartersprojekt på Asferg Skole. Skolen er gået sammen med en lokal idrætsforening med fokus på nytænkende måder til at få mere bevægelse og Åben skole på skemaet. Eleverne i 4.-6. klasse på Asferg Skole har mulighed for at holde frikvarter i Træningshuset. I Træningshuset står en foreningsinstruktør fra Purhus IF klar til at modtage eleverne med forskellige tilbud om idrætsaktivitet.

På en lille skole er der ikke langt fra tanke til handling - det har de udnyttet på Asferg Skole i Randers Kommune, hvor de holder frikvarter i samarbejde med den lokale idrætsforening, Purhus IF. Tre dage om ugen vil 4.-6. klasse få mulighed for at deltage i dans, boldspil, yoga, gymnastik, mm. To dage om ugen vil udvalgte elever fra 2. -3. klasse modtage målrettet motorisk træning. Alle elever vil før og efter projektet blive testet for at måle effekten. Foreningsinstruktøren er kandidat i idræt og er ansat af Purhus IF for at udvikle foreningen.

Powerbreaks i løbet af dagen
Rammen om de aktive frikvarterer er "Åben Skole"; skolen valgte i forbindelse med skolereformen at lave et forpligtende samarbejde med den lokale idrætsforening Purhus IF. Ideen om de aktive frikvarter opstod på et fælles møde om, hvordan samarbejdet skal udmøntes. Og da der på Asferg Skole og i Purhus IF ikke er langt fra tanke til handling, gik skoleleder og foreningsinstruktør straks i gang med at udvikle frikvarterstilbuddet.

Helt konkret betyder det, at alle elever i 4.-6. klasse tre dage om ugen i 12-pausen, får mulighed for at deltage i dans, boldspil, yoga, gymnastik mm. To dage om ugen får udvalgte elever fra 2. -3. klasse målrettet motorisk træning. Alle elever i 4.-6. klasse er konditestet ved skoleårets start og vil blive testet til foråret igen. Eleverne i 2. og 3., der deltager i den målrettede motoriske træning, er udvalgt på baggrund af en motorisk screening. Screeningen og konditest er fortaget af foreningsinstruktøren, som med en kandidatuddannelse i idræt, har gode forudsætninger for dette. Foreningsinstruktøren står klar i Træningshuset, som den lokale hal hedder, til at tage i mod eleverne i frikvarterne, og det er hende, der står for planlægning af aktiviteterne. Instruktøren deltager jævnligt i skolens morgensamlinger, hvor hun fortæller om nye frikvarters aktiviteter. På skolens infotavler kan eleverne læse hvilke aktiviteter, der tilbydes i Træningshuset.

Lokal forankring
Med dette samarbejde får skolen et bedre frikvarterstilbud for eleverne, og idrætsforeningen får en stærkere forankring lokalt, fordi flere af områdets borgere kommer i foreningen.

Frikvarters tilbuddet startede i skoleåret 16/17 og er blevet udviklet undervejs til, at have den form, som det har i skoleåret 17/18. Skole og idrætsforening forestiller sig, at det er en ordning, der fortsætter i skoleåret 18/19. Eleverne er vilde med den form for frikvarterer, og det giver idrætsforeningen en unik mulighed for at fastholde kontakten til børn i ”tweens-alderen”, som er den alder, hvor der erfaringsmæssigt er stort frafald til idrætsforeningens tilbud.

"Det er helt unikt at indtænke frikvarteret som udgangspunkt for at arbejde med den ”Åbne Skole” Det er let at gå til og kræver ikke andet en et godt samarbejde mellem skole og idrætsforening," uddyber skolens repræsentant, Naja Kilden.

 

Skolens hjemmeside; http://asfergskole.skoleporten.dk/sp 

Senest opdateret den

4. oktober 2023

af

Læs også

22.11.19
Publikumsprisen: Svartingedal Skole, Bornholms Regionskommune
Som det projekt, der fik mest opmærksomhed på Facebook, vinder Svartingedal Skole publikumsprisen ved DM i skoleudvikling 2019.
22.11.19
5. plads: Maglegårdsskolen, Gentofte Kommune
Maglegårdsskolen arbejder med FN’s 17 verdensmål, ud fra konkrete videnskabelige metoder, i børnehøjde.