Elevinddragelse

Elevinddragelse

Folkeskolens elever bør tilbydes en række udvalgte muligheder, hvor de kan have indflydelse på deres hverdag og den formelle undervisning. Både forskning og erfaringer viser, at elevers motivation for at lære stiger, når de oplever, at de kan få indflydelse.
04.10.19
Projektet "Dygtige elever" handler om at gøre alle elever så dygtige som muligt. Det handler om at udfordre og inkludere alle elever og motivere og give styrket læringslyst
04.10.19
Ølgod Skole har ønsket at styrke skole-hjem samarbejdet kvalitativt, sådan at forældrene kommer tættere på elevernes læring, og eleverne bliver mere inddraget og i højere grad aktive deltagere i
04.10.19
SKÆRMREGLER: På Stjærskolen har elever, lærere og forældre udarbejdet et sæt skærmregler med henblik på at øge elevernes digitale dannelse og modvirke forstyrrelser fra digitale devices i
Lisbjergskolen har med Det Kreative Speciale skabt en form, hvor eleverne lærer at omsætte deres forståelse af verden til æstetiske formudtryk, hvor eleverne fagligt og kreativt tænker innovativt,...
Trivsel og læring kan man ikke bare ’hakke af’ i et skema og tro, at det hele kører, fordi man har snakket om det. Med de nye, tegnede dialogark har Nordre Skole bevæget sig væk fra skemaer for...
Bæredygtig fødevareproduktion med maritime nyttehaver på Hundested Havn. Eleverne er havbønder og dyrker spiselige blåmuslinger og tang. Bæredygtig fødevareproduktion i den økologiske og...
Elevers særlige talent bringes ind i skolen, så talenterne optimeres og skaber værdi for skolen. Et fællesskab på tværs af årgangene dannes via det fælles talent og skaber inspiration.
På Ruds Vedby Skole i Sorø Kommune har de et meget aktivt elevråd. Elevrådet går foran. De vil have indflydelse på skolen, så der både skabes trivsel og faglighed på skolen. Elevrådet vil gerne være...
Ungeparlamentet indgår i byudviklingsforløb i samarbejde med Områdefornyelse Kulbanekvarteret og en række eksterne parter. Ungeparlamentet handler om demokratisk dannelse, byudvikling og...
Ro, rammer og rare relationer - tryg og relationel klasseledelse på Dyvekeskolen. På Dyvekeskolen er relations arbejdet i centrum på alle klassetrin. Det er vigtigt, at alle elever oplever en tryg og...
Børn designer læringslaboratorium på Borgerskolen. En innovativ og autentisk læringsproces for børnene i 5.y, hvor børnene ikke kun er medinddraget omkring etableringen af et læringslaboratorium, de...
Styrket elevdemokrati på Frederiksgård Skole. Frederiksgård Skole er en specialskole for børn med generelle indlæringsvanskeligheder og for fire år siden var det kun elever fra 6. klasse og opefter,...
Egelundskolen, Herstedlundskole, Herstedvesterskole, Herstedøsterskole og Albertslund Ungecenter er med i ”Sammen om – sammen i Albertslund”, et kommunalt projekt om genoprettende praksis....
ForældreForum er en ny praksis, der åbner mulighed for at alle kan bidrage til udviklingen på Skæring Skole. Skolens personale ønsker at udvikle skolen med afsæt i et samarbejde, som bygger på en...
Gram Skole har udviklet Gramblomsten, der gennem samarbejde og struktur har formået at skabe en alsidig og succesfuld holddeling, der byder eleverne på et møde med forskellige arbejdsformer, der vil...
Personlig målsætning i engelsk. Rosendalskolen arbejder med at inddrage eleverne personligt i målsætningerne for faget. Udover at arbejde efter Fælles Mål, så opstiller eleverne individuelle mål for...
Samarbejde mellem folkeskoler, ungdomsskolen, UU-vejledningen, erhvervsskolerne og virksomheder er med til at ændre unges syn på og valg af ungdomsuddannelse i Odense – Skolesamarbejdet i Nord (...
Motiverende undervisningsform med inklusion og elevinddragelse i fokus: Faste studiegrupper med samme placering fra gang til gang. Elever og lærer på Korshøjskolen har i fællesskab sammensat...
Familie-forstærkeren: M.C. Holms Skole har sat elevernes læringsmæssige udbytte i centrum for skole-hjem-samarbejdet. Skolebestyrelsen, skolens pædagogiske personale og skolens ledelse har i...
Trivsel og læring i centrum - Efter at Stubæk Skole igennem længere tid har arbejdet med ugeskemarevolution, har skolen savnet et lokale der rummer denne arbejdsform med flere forskellige...
Fælles ansvar og øget samarbejde i læringsfællesskaber på tværs af klasser og årgange skaber bedre læring.
Demokratid er elevernes tid til at få indflydelse og medbestemmelse samt lære om rettigheder, pligter og ansvar. I Demokratid lærer eleverne, hvad det vil sige at være borgere i et demokratisk...
Forældreopbakning og engagement er af afgørende betydning for det enkelte barns faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling og trivsel. Børn, der trives lærer nemlig bedst og fagligheden stiger!...
#ProgrammeringNaturligvis - Bislev skole er i gang med at lave afprøvede undervisningsforløb i de naturfaglige fag på mellemtrinnet, hvor programmering inddrages i den daglige undervisning som et...
Ordblindepatruljen – et elevnetværk på Smidstrup-Skærup Skole. Skolens ordblinde elever mødes månedligt i et netværk, hvor der snakkes om og arbejdes med fx apps, programmer, strategier, udfordringer...
Det gode skolehjemsamarbejde - På Løgstrup Skole fokuserer man på at få skolehjemsamarbejdet til at blive vedkommende for den enkelte elev, så denne føler ejerskab for egen læringsproces. Eleverne er...
Programmering set med elevøjne - På Stubbæk Skole har de uddannet deres egne elever til at hjælpe andre skoleelever med programmering. Skolen tilbyder en række kommuneskoler mulighed for at komme i...
På Buskelundskolen har alle elever en E-portfolio. Portfolien er udviklet i samarbejde med dagsinstitutionen, dagplejere og vuggestue, der ligeledes bruger den.
Boost - innovativ skole i Helsingør på Espergærde Skole - Formålet er at udvikle elevernes innovative kompetencer samtidig med, at de bliver så dygtige, de kan, så de er rustet til fremtidens jobs,...
Trivselsteam for elever - Tingstrup Skole introducerer trivselsteams som et nyt tiltag for at øge elevernes trivsel og styrke tilhørsforholdet til skole og klassefællesskab.
Trivsels- og bevægelsesbånd - Klinkby Skole ønsker at fremme en mere varieret leg og aktivitet i pauserne. Det styrker de gode venskaber på tværs af klasser og alder og modvirker følelsen af ensomhed...
Mediepatruljer - Kulsbjerg Skole har udviklet mediepatruljer, hvor store og små elever fra forskellige klassetrin er uddannet som eksperter, der kan bistå andre elever og lærere på skolen med at...
Ugeskemaet - Motivationen for at gå i skole er steget markant hos 4. klasses-eleverne på Hammershøj Skole ved Viborg, efter den traditionelle klasseundervisning er blevet udskiftet med et særligt...

Sider