Videnbank

Videnbank

Folkeskolen og skoleudvikling. Vi indsamler løbende artikler, videoer og forskning på skoleudviklings-området og forsøger at kategorisere al information til gavn for vores interessenter (alle tilmeldte skoler er at finde på forsiden).

Bevægelse i undervisningen

Rapporten har til hensigt at inspirere kommuner, institutioner, skoler, ungdomsuddannelser og øvrige aktører i arbejdet med at udvikle indsatser og initiativer, der fremmer bevægelse og fysisk aktivitet i børn og unges hverdag med henblik på at fremme det gode læringsrum.

Inklusion

Publikationen er et bearbejdet uddrag af publikationen ”Effekt og pædagogisk indsats ved inklusion af børn med særlige behov i grundskolen”, der blev afsluttet I december 2012. Formålet med dette uddrag er at præsentere den viden, vi nu har om hvilke strategier, der har positiv virkning for inklusion i grundskole...

Vurdering for læring

VFL er en systematisk planlagt proces, hvor tegn på elevens læring bliver brugt både af læreren og eleven sådan at: læreren kan justere egen undervisning, og eleverne kan justere egen læringsstrategi mhp. at lære mest og bedst muligt.
Nordbyskolen arbejder systematisk med motorisk screening af alle børn i børnehaveklassen. Baseret på det svenske Bunkeflo-projekt har skolen udviklet sit eget koncept for screening, træning,...
Holbergskolen vinder 2. pladsen for deres 3-dimensinelle inklusionsarbejde i projektet KÆMP og datterprojekterne ThumbsUp og Sprograketten.
Sct. Nicolai Skole har med projektet Demokratid udviklet en eksemplarisk model for inddragelse af eleverne i arbejdet, hvor eleverne lærer og praktiserer demokratiet.
Sct. Nicolai Skole i Køge vinder DM i skoleudvikling ved at give reel medindflydelse til eleverne. Sct. Nicolai Skole har udviklet en eksemplarisk model for inddragelse af eleverne i skoledagen, hvor...
”Du skal da gå til noget”, på Humlebæk Skole. Én time (60 min) hver fredag skal eleverne fra 6.-9. årgang tilmelde sig en aktivitet indenfor bevægelse eller kreativitet. Tiden er hentet fra den...
Innovationsdidaktik på Bavnehøjskolen i Hadsten. På Bavnehøjskolen i Hadsten arbejder de med at udvikle en innovativ, problemorienteret og praksisnær didaktik. Gennem arbejde med LEGO, robotter, STEM...
TennisChamps. Alle elever på 3.-6. årgang og deres lærere bliver præsenteret for tennissporten – og får efterfølgende frit spil
Hver onsdag har alle klasser på Ødis skole fagdage, som er enten emne- eller fag-specifikke. Formål med fagdage er at have tid til fordybelse med et emne/tema en hel dag. For eleverne giver fagdage...
Et inklusionstiltag i gruppeform. Fokus er på elever, der i perioder har ’ondt i livet’, grundet fx skilsmisse, omsorgssvigt, sorg, misbrug mm., samt elever med autisme spektrum forstyrrelser og ADHD...
Højmark Skole får spirer til at gro – vi styrker elevernes trivsel, læring og bevidsthed ved at bruge tanken om selvforsyning i skoledagen.
Bevægelse, læring og trivsel – Puls på Langhøjskolen. Flere børn skal bevæge sig mere. Man lærer mere, når bevægelse kobles på. Bevægelse højner fysisk og psykisk velvære. Puls understøtter faglig...
Karakterniveauet i 9.klasser i 2016/17 er væsentligt forbedret. Specielt for de svageste elever. Alle elever herunder urolige og angste tilbydes redskaber fra hypnoterapi til for eksempel at øge...
"Fordybelsesfredag" i indskolingen på Christinelystskolen
Erhvervstysk i grænseregionen. Øget fokus på uddannelses- og erhvervsvirksomheder i transport og logistikbranchen Øget fokus på tysk i grænseregionen og styrkelse af tysksprogligt interesseområde....
JEU, Job, event og uddannelse er et fag i udskolingen, der gør eleverne klar til et videre livsforløb. Der er fokus på de faglige-sociale-og personlige styrker. Undervisningen er meget...
Fælles ansvar og øget samarbejde i læringsfællesskaber på tværs af klasser og årgange skaber bedre læring.
Autismeklasse i nye klæder på Kobberbakkeskolen. For især normalt- til højtbegavede piger i alderen 14-17 år er der brug for et ændret fokus for at holde skolevægringen på afstand og give dem...
Hvordan sikrer man et reelt konstruktivt samarbejde mellem en skolebestyrelse og et elevråd i en specialpædagogisk kontekst? Storåskolens svar er Videohilsner.
Bring det almene ind i det specielle - Kobberbakkeskolen. I det stigende fokus på at elever med særlige behov skal inkluderes i det almene undervisningsmiljø, forsøger Kobberbakkeskolen at vende...
Amager Fælled Skole sætter Ballet På Skoleskemaet. Historiefortælling, samarbejde og bevægelsesglæde var i højsædet i dette projekt, hvor 4. årgang på Amager Fælled Skole skabte sin egen...
Ordblinde som IT-superbrugere. IT-superbrugerne er alle ordblinde elever, der skal hjælpe andre ordblinde og børn med læse-stave-udfordringer. Ordblinde IT-superbrugere oplæres i nogle af de...
Fantastiske Fredage på Nr. Vium-Troldhede Skole. Hver fredag hele skoleåret arbejder vi tværfagligt. Vi tager udgangspunkt i aktuelle emner, og der arbejdes på tværs i hele mellemtrinnet. Eleverne...
Demokratid er elevernes tid til at få indflydelse og medbestemmelse samt lære om rettigheder, pligter og ansvar. I Demokratid lærer eleverne, hvad det vil sige at være borgere i et demokratisk...
Kendskab til børnerettigheder skaber skoleglæde på Langelinieskolen, Danmarks første UNICEF Rettighedsskole. Som en UNICEF Rettighedsskole er FNs Børnekonvention værdigrundlaget for elevers trivsel...
Arenaskolen er en DGI certificeret folkeskole med 350 elever i Greve kommune. Skolen har fokus på høj faglig, trivsel og bevægelse. For at styrke fagligheden har skolen fleksibel planlægning. Det...
"Medarbejdere med mange kort på hånden skaber rummelige fællesskaber - Vi skaber den gode skole og løfter fællesskabet med medarbejdernes mange kompetencer.” På Fællesskolen HMV tror de på, at...
Har du hjernen med i skole i dag ? På Geelsgårdskolen arbejder de med elever inden for det højt specialiserede område. Skolen har valgt at se alle elever som elever med hjerneskader, og har derfor...
Talentudvikling i hele Folkeskolen. Alle elever skal udfordres, så de får mulighed for at blive så dygtige som de kan - det kan kun lade sig gøre ved at sætte fokus på talentudvikling i folkeskolen....
Veksø Skole praktiserer pædagogisk kinesiologi med eksplosiv vækst i elevernes faglige udvikling og trivsel. Pædagogisk kinesiologi er en af undervisningsministeriet godkendt metode, der ved hjælp af...
”Pædagogisk innovationshus”- en hjælpende hånd til pædagogisk udvikling og implementering i hverdagen. Målet er at kunne skabe pædagogisk innovation, der støtter op om den eksisterende undervisning...

Sider