Opgør med fejlfinderkulturen vinder DM 2016

  • skole

Opgør med fejlfinderkulturen vinder DM 2016

Elever lærer om bæredygtighed ved at begå fejl. På Eltang Skole i Kolding står der et lille fint halmhus i haven, som eleverne på mellemtrinnet selv har designet og bygget. Det har de gjort ved først at være på forskellige virksomhedsbesøg, hvor de blandt andet har lært om klimavenlige byggeformer, og herudfra har de konstrueret deres egne små halmhusmodeller ved at forsøge sig frem med forskellige materialer. Undervejs i processen har de lavet en masse fejl, som de har lært rigtig meget af. Netop derfor er det lykkedes dem at nå frem til et endeligt design og rejse deres eget halmhus.

Det er lige præcis denne proces, som Eltang Skoles nye fag Bæredygtighed, Innovation og design – i daglig tale på skolen kaldet BID – handler om. Halmhusbyggeriet er bare én ud af mange bæredygtige designprocesser, som eleverne har været igennem over de sidste
tre år.

Læs hele artiklen i SkoleBørn

Senest opdateret den

30. januar 2018

af

Læs også

30.01.18
Museet i den åbne skole
Læring fra partnerskabers udvikling af undervisningsforløb med anbefalinger til museer, skoler og kommuner
bevægelse i folkeskolen
09.07.18
Østerhåbskolen 2018 (Horsens)
Trivsel gennem bevægelse: Østerhåbskolen har igangsat et nyt udviklingsforløb for elever på mellemtrinnet. Eleverne skal deltage i et træningsprogram...