Østerhåbskolen 2018 (Horsens)

  • bevægelse i folkeskolen

Østerhåbskolen 2018 (Horsens)

Trivsel gennem bevægelse: Østerhåbskolen har igangsat et nyt udviklingsforløb for elever på mellemtrinnet. Eleverne skal deltage i et træningsprogram, der består af en halv times træning tre gange om ugen. Målet er at skabe mere trivsel, samt at få det bedre med idræt og det at bevæge sig.

På Østerhåbskolen ser de den positive effekt af fysisk aktivitet i forhold til læring og trivsel. 

En større viden om både kost og motion
Skolen har skabt et særligt projekt for elever, som ikke altid er glade for at bevæge sig.
I samarbejde med AKT-pædagoger, har skolens bevægelseskoordinator tilrettelagt et tilbud, som udover motion indeholder fælles morgenmad og vejledning om kost generelt.
Eleverne får en større viden om både kost og motion, og er sammen på tværs af klasser og årgange på en anden måde, end de er vant til.

Alt dette kan vi se, er med til at skabe en øget trivsel blandt eleverne.

Et frivilligt forløb
Projektet er frivilligt for eleverne, og tilmeldingen foregår gennem forældrene. Forældrene på mellemtrinnet har fået information med hjem, hvorefter de sammen med deres barn, kan tage beslutningen: Folder om motionsprojekt.

Stor positiv effekt
Tre gange om ugen mødes eleverne med deres bevægelseskoordinator i 45 minutter til en time på tidspunkter, hvor de andre elever i klasserne enten har fri eller har understøttende undervisning.

Østerhåbskolen startede med en prøveperiode for projektet fra uge 3, men kunne hurtigt se den store positive effekt det havde på eleverne.
Hør elevernes egne kommentarer i videoklippet - lavet i samarbejde med TV Sket og Set:

Eleverne tager selv ansvar
Grundet de rammer skolen har sat for projektet, tager eleverne selv ansvar for og føler en stor motivation for deres deltagelse i projektet. Eleverne er meget bevidste om den store positive effekt selv en lille indsats kan gøre. For flere af eleverne har projektet været et vendepunkt for dem, da det er en helt ny oplevelse at føle glæde ved at bevæge sig – en følelse, som Østerhåbskolen håber på vil varer ved resten af livet.

Fleksibelt i tid, omfang og målgruppe
Forløbet er nyskabende og enkelt at implementere på andre skoler, da det er fleksibelt i tid, omfang og målgruppe. Sidst men ikke mindst understøtter forløbet de lovgivende mål for bevægelse i folkeskolen, samt øger elevernes trivsel, dannelse og læring.

Senest opdateret den

10. december 2018

af

kgf

Læs også

30.01.18
Robotter i Folkeskolen
Begrundelser, visioner, faktisk brug og udfordringer i normalklasser.
22.08.16
Carl Nielsen skole (Faaborg-Midtfyn )
Fra mester til master - På Carl Nielsen skole skal det være sejt at være dygtig, klog, flittig og blive "til noget". Formålet er at udfordre og...