Storåskolen 2017 (Holstebro)

Storåskolen 2017 (Holstebro)

Hvordan sikrer man et reelt konstruktivt samarbejde mellem en skolebestyrelse og et elevråd i en specialpædagogisk kontekst? Storåskolens svar er Videohilsner.

Hvordan sikrer man et reelt konstruktivt samarbejde mellem en skolebestyrelse og et elevråd i en specialpædagogisk kontekst?

Det spørgsmål har elevråd og skolebestyrelsen på Storåskolen i Holstebro stillet sig selv. I tilknytning til skolen er der en skolebestyrelse og to elevråd. Det ene elevråd repræsenterer afdeling Odinsvej, som er for elever med generelle indlæringsvanskeligheder, fra elever med svære multiple funktionsnedsættelser til velfungerende børn med fx Downs syndrom. Det andet elevråd repræsenterer afdeling Måbjerg, som er en skole for elever med vanskeligheder inden for autismespektret fx Aspergers, atypisk autisme, infantil autisme. Vanskeligheder inden for det kommunikative, det sociale samt forestillingsevne, der kommer til udtryk gennem forskellige grader af funktionsniveau.

Andre veje til samling af elevrådsrepræsentation og skolebestyrelse

Samarbejdet mellem de to elevråd og skolebestyrelsen er udfordret af stor geografisk spredning blandt elever. Skolens elever kommer både fra Holstebro og de omkringliggende kommuner, derfor er det ikke så let at samle elevrådsrepræsentation og skolebestyrelse. Derudover er det nogle barrierer, der ligger i elevernes udfordringer. Det kan være en for stor opgave for eleverne, at mødes med en skolebestyrelse og give sin mening til kende. Vi har været nødsaget til at finde andre veje.

Svaret på problemer er blevet Videohilsner

I alt sin enkelhed går projektet ud på, at sende hilsner frem og tilbage mellem skolebestyrelse og elevråd.

Bestyrelsen startede en sen aften med at optage en lille videohilsen til elevrådene. De stillede spørgsmålene:

  • Hvad gør jeres skoledag god?
  • Hvad kan man gøre for at alle får en god dag?

Ud fra disse spørgsmål startede et udbytterigt samarbejde. Det kan man se meget mere om i videoen: 

 

Skolens hjemmeside; http://storaaskolen.skoleporten.dk/sp

Senest opdateret den

27. februar 2018

af

mhk

Læs også

06.10.17
Veksø Skole 2017 (Egedal)
Veksø Skole praktiserer pædagogisk kinesiologi med eksplosiv vækst i elevernes faglige udvikling og trivsel. Pædagogisk kinesiologi er en af...
æble og bøger
04.10.18
Borgerskolen 2018 (Høje Taastrup)
Børn designer læringslaboratorium på Borgerskolen. En innovativ og autentisk læringsproces for børnene i 5.y, hvor børnene ikke kun er medinddraget...