Storåskolen 2017 (Holstebro)
Hvordan sikrer man et reelt konstruktivt samarbejde mellem en skolebestyrelse og et elevråd i en specialpædagogisk kontekst?
Det spørgsmål har elevråd og skolebestyrelsen på Storåskolen i Holstebro stillet sig selv. I tilknytning til skolen er der en skolebestyrelse og to elevråd. Det ene elevråd repræsenterer afdeling Odinsvej, som er for elever med generelle indlæringsvanskeligheder, fra elever med svære multiple funktionsnedsættelser til velfungerende børn med fx Downs syndrom. Det andet elevråd repræsenterer afdeling Måbjerg, som er en skole for elever med vanskeligheder inden for autismespektret fx Aspergers, atypisk autisme, infantil autisme. Vanskeligheder inden for det kommunikative, det sociale samt forestillingsevne, der kommer til udtryk gennem forskellige grader af funktionsniveau.
Andre veje til samling af elevrådsrepræsentation og skolebestyrelse
Samarbejdet mellem de to elevråd og skolebestyrelsen er udfordret af stor geografisk spredning blandt elever. Skolens elever kommer både fra Holstebro og de omkringliggende kommuner, derfor er det ikke så let at samle elevrådsrepræsentation og skolebestyrelse. Derudover er det nogle barrierer, der ligger i elevernes udfordringer. Det kan være en for stor opgave for eleverne, at mødes med en skolebestyrelse og give sin mening til kende. Vi har været nødsaget til at finde andre veje.
Svaret på problemer er blevet Videohilsner
I alt sin enkelhed går projektet ud på, at sende hilsner frem og tilbage mellem skolebestyrelse og elevråd.
Bestyrelsen startede en sen aften med at optage en lille videohilsen til elevrådene. De stillede spørgsmålene:
- Hvad gør jeres skoledag god?
- Hvad kan man gøre for at alle får en god dag?
Ud fra disse spørgsmål startede et udbytterigt samarbejde. Det kan man se meget mere om i videoen:
Skolens hjemmeside; http://storaaskolen.skoleporten.dk/sp