Pædagogisk grundsyn

Pædagogisk grundsyn

Kategorien pædagogiske grundsyn betegner her en eksperimenterende med værdier og overbevisning i forbindelse med læring og undervisning. Eksempelvis (eksempler på vej).
08.10.19
Brede Børnefællesskaber (BB) er Søndervangskolens bud på øget inklusion, hvor afsættet er, at klassen udgør det stærke fællesskab, der giver plads til børnenes diversitet og mangfoldighed. BB er et
04.10.19
I projektet, der løber over et helt skoleår, er skolens to 8.-klasser slået sammen, og i tre meget forskellige forløb deles klasserne i tre hold efter tre meget forskellige kriterier ud fra
04.10.19
På Strib Skole lærer både indskolingselever og lærere at arbejde med IT og teknologi på nye og innovative måder gennem leg, dans og spil. De lærer ikke alene, for de undersøger og udvikler
I en verden med store udfordringer for kloden og dens beboere, er der behov for nye tilgange til at arbejde med sunde, bæredygtige, fundamentalt gode og langsigtede løsninger på komplekse problemer....
Torsdag er lig med fagdag på Boesagerskolen. Alle fag er velkomne og kun fantasien sætter grænser for undervisningens indhold og organisering. Skolen er blevet mere åben og kreativiteten blomstrer....
Fælles projekt mellem 10 skoler i Holstebro kommune om at skabe bedre trivsel for elever gennem et styrket relations arbejde. MÅL: Alle børn skal være en del af et eller flere positive fællesskaber...
Elever lærer matematik og faget uddannelse og job i virkelighedsnære miljøer. Virksomhederne og Faaborg Midtfyn Kommune er gået sammen i et unikt samarbejde, der via autentiske læringsmiljøer viser,...
Trivsel og læring kan man ikke bare ’hakke af’ i et skema og tro, at det hele kører, fordi man har snakket om det. Med de nye, tegnede dialogark har Nordre Skole bevæget sig væk fra skemaer for...
Elevers særlige talent bringes ind i skolen, så talenterne optimeres og skaber værdi for skolen. Et fællesskab på tværs af årgangene dannes via det fælles talent og skaber inspiration.
Fra fravalgt skole til attraktivt tilvalg. Bakkeskolen Cosmos blev igennem flere år fravalgt af mange og havde i 2016 kun ca. 30% af mulige elever fra eget distrikt og mere end 98 % elever med anden...
Nr.Vium-Troldhede Skole styrker elevernes kompetencer med tværfaglige fredage. Ugens bedste dag er fredag. Det eneste der står på skoleskemaet er tværfaglighed, og eleverne elsker det. Samarbejde på...
Autismeklasse i nye klæder på Kobberbakkeskolen. For især normalt- til højtbegavede piger i alderen 14-17 år er der brug for et ændret fokus for at holde skolevægringen på afstand og give dem...
Bring det almene ind i det specielle - Kobberbakkeskolen. I det stigende fokus på at elever med særlige behov skal inkluderes i det almene undervisningsmiljø, forsøger Kobberbakkeskolen at vende...
Kendskab til børnerettigheder skaber skoleglæde på Langelinieskolen, Danmarks første UNICEF Rettighedsskole. Som en UNICEF Rettighedsskole er FNs Børnekonvention værdigrundlaget for elevers trivsel...
"Medarbejdere med mange kort på hånden skaber rummelige fællesskaber - Vi skaber den gode skole og løfter fællesskabet med medarbejdernes mange kompetencer.” På Fællesskolen HMV tror de på, at...
Veksø Skole praktiserer pædagogisk kinesiologi med eksplosiv vækst i elevernes faglige udvikling og trivsel. Pædagogisk kinesiologi er en af undervisningsministeriet godkendt metode, der ved hjælp af...
”Pædagogisk innovationshus”- en hjælpende hånd til pædagogisk udvikling og implementering i hverdagen. Målet er at kunne skabe pædagogisk innovation, der støtter op om den eksisterende undervisning...
På Bavnehøj Skole skaber arkitektur, indretning og pædagogik i samspil fantastiske rammer for involverende og engagerende læringsmiljøer. Rammer, som giver mulighed for, at eleverne kan arbejde...
På Herningvej Skole vokser ny forældrerolle i takt med elevernes længere og mere varierede skoledag. Jo mere varieret og spændende undervisning, jo større behov for struktur og forudsigelighed....
På Buskelundskolen har alle elever en E-portfolio. Portfolien er udviklet i samarbejde med dagsinstitutionen, dagplejere og vuggestue, der ligeledes bruger den.
En tryg og struktureret hverdag, hvor forskellighed styrker! - På Munkevængets Skole vil de skabe et fælles grundlag for trivsel og læring for alle uanset baggrund og forudsætninger.
Samarbejde med frivillige fra Ældresagen - Grauballe skole aktiverer Ældresagen i et skolesamarbejde. På den måde kan udvalgte elever udvikle sig i en lille og tryg ramme, som både kan være et...
Bæredygtighed, Innovation og Design (BID) - På Eltang Skole og Børnehave har de med bæredygtighed som tema sat viden, kompetencer og færdigheder i spil gennem innovative processer i undervisningen....
Struktureret skoledag med fordybelse, forenkling og variation - i bevægelse! - På Balleskolen får børnene ikke lektier for! Balleskolen er en lektieintegreret skole. Det betyder, at det systematiske...
CoTeaching - Østbirk skole styrker et bredt, kreativt og innovativt læringsbegreb samtidig med et mangfoldigt læringsfællesskab. Skolen bryder forestillingen om én lærer til én klasse og har ansat en...
Innovationscamp Trivsel - Hannæs-Østerilds skole sætter fokus på elevernes trivsel og får dem til at arbejde innovativt med trivselsfremmende tiltag, som eleverne føler fuldt ejerskab over.
MeWe Space - Et digitalt læringsrum, der motiverer og engagerer til læring, dannelse og oplevelser på nye måder.
Differentieret tilbud til elever der er udfordret i læringsmiljøet - Formålet med projektet er at give elever, der er udfordret i læringsmiljøet nye positioner, så de kan "træde ud" af deres vante...
Vurdering for læring (VFL) - Med ”Vurdering for læring” ønsker Grønvangskolen og Vejen Kommune at sætte den enkelte elevs læring i centrum således, at alle elever oplever mestring og faglig udvikling.
LP-modellen i en ny kontekst - Tørring Skole indfører med modellen en systematik omkring forebyggelse og reducering af lærings- og adfærdsproblematikker med det mål at skabe hensigtsmæssige...